Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

På tide at Asker og Bærum vernes mot MDG

E18 i Sandvika, Avkjøringsfeltet til Sandvika fra Blommenholm innsnevret på grunn nytt rekkverk over Sandvikselva
Foto: KARL BRAANAAS

MDG skriver i Budstikka at naturen må vernes for Høyre. Med den siste tids E18-utvikling må det være lov å snu på flisa og spørre om ikke Asker og Bærum må vernes for MDG.

Med pandemien opplever kommunene sin største krise siden depresjonen på 30-tallet. Første prioritet må være å skape jobber. Norges velferd skapes ikke av NGOer og lobbyister, men bedrifter som selger mer til utlandet enn vi kjøper. Halvparten av Norges yrkesaktive er lønnet av staten gjennom skatter og avgifter betalt av privat næringsliv. Dette er ikke bærekraftig. Norge må investere i infrastruktur som sørger for at eksportbedriftene får frem sine varer og tjenester på en mest mulig kostnadseffektiv måte. Det vil nye E18 sørge for.

Samferdselsministeren forstår at E18 ikke bare handler om at Asker og Bærum’s innbyggere skal komme frem til arbeidsplassene i Oslo. E18 er hovedaksen for all transport i Norge – øst-vest og nord-sør.

MDG er bremseklossen i alle samferdselsprosjekter med begrunnelsen om vern, utslipp og støy. Med utslippsfrie biler så er det litt svevestøv og dekkstøy vi snakker om. Feies og vaskes veiene regelmessig vinter og vår er også det problemet løst.

Paradokset med MDG er at de vil ha bompengene og arbeidsplassene, men ikke trafikken. Det regnestykket går ikke opp.

MDGs hovedmål er å «forhandle» så lenge at Stortinget ikke rekker å behandle saken før neste valg i 2021

Politikken har blitt mer polarisert. Med lang tradisjon for brede flertallsløsninger har styringspartiet Høyre for lenge trodd det var mulig å få med MDG. Dessverre er det kun ett språk de forstår – makta rår. Høyre er garantisten for en ansvarlig politikk som sikrer morgendagens verdier uten å begå maktarroganse.

Da Bærum kommune foreslo å stille en garanti for Strand-Ramstad-parsellen, forsto Viken MDG at de kunne bli satt på gangen i forhandlingene med staten. Nå forsøker de å få Staten tilbake til forhandlingsbordet, men MDGs hovedmål er å «forhandle» så lenge at Stortinget ikke rekker å behandle saken før neste valg i 2021. Håpet er å danne flertallsregjering for så å skrinlegge E18.

Kommunene er ikke en del av O3-forhandlingene. Derfor må Viken utfordres som en reell forhandlingspart. Gjennom å stille garantier Ramstad-Drengsrud har vi reell mulighet til å påvirke situasjonen og ikke overlate fremtiden til MDG.

Asker må også tilrettelegge for attraktive arealer og gunstige etableringsordninger gjennom reguleringer. Mange arbeidsplasser kan lett flyttes fra Oslo til Asker. Slik skaper vi kortreiste arbeidsplasser som sparer tid og miljø.

Det hjelper ikke med vakker natur når hundretusener er arbeidsløse. Norge vil slite med lavkonjunktur og høy arbeidsledighet i mange år fremover. Tiden er inne til å bruke de store pengene som skaper jobber. Jobber i industrien som bygger landet, og som sikrer morgendagens velferdsstat.

Norge var en gang et fattig land i Europas utkant. Det til tross, vi bygget Bergensbanen som kostet oss et statsbudsjett. Har vi angret – om noe så er det at vi ikke bygget dobbeltspor. 

Bygg E18 nå!

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.