Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

På rett vei, men vi må trå raskere

– Vi må trå til, slik at vi sammen kan jobbe for å gjøre det attraktivt å sykle i Asker, skriver Lotte Frost, som er leder i Syklistenes Landsforening lokallag Drammen, Lier, Asker.

– Vi må trå til, slik at vi sammen kan jobbe for å gjøre det attraktivt å sykle i Asker, skriver Lotte Frost, som er leder i Syklistenes Landsforening lokallag Drammen, Lier, Asker.

Foto: Inger-Marie Torstvedt

Tidenes sykkelsatsing, sa samferdselsminister Knut Arild Hareide da han nylig la frem Nasjonal transportplan. 

Han kan få delvis rett. I 2033. Skal vi se sykkelspor av satsingen raskere, må vi få inn klare forpliktelser og en tydelig tidsplan.

I Asker gjennomføres cirka 4 prosent av personreisene på sykkel. Målet er 8 prosent innen 2026 og 12 prosent innen 2030. Det er ambisiøst, men mulig. Men da må vi trå til, slik at vi sammen kan jobbe for å gjøre det attraktivt å sykle i Asker.

Syklistenes landsforening lokallag Drammen, Lier, Asker har som mål å bidra til å løfte sykkelandelen i Asker, og gjennom vårt arbeid ønsker vi å bevisstgjøre og ansvarliggjøre politikerne. 

Samtidig ønsker vi å delta aktivt i arbeidet og inviterer til sykkeldugnad og samarbeid. De gode løsningene finner vi i samarbeid i tråd med FNs bærekraftsmål 17.

Regjeringens mål er at 20 prosent av personreisene i byområdene skal være på sykkel innen 2033, tilsvarende 8 prosent på landsbasis. Dette er i tråd med Askers målsetting, men med kortere tid å realisere målet på. 

Så da må vi trå raskere. Konkret satsing på aktiv transport må økes, og vi er særlig utålmodige når det gjelder utbygging av sammenhengende sykkelveier.

Parallelt med utbygging er lokallaget opptatt av forståelse for trafikkregler, tilrettelegging på arbeidssted og motivasjon. Dette var temaer som ble diskutert på lokallagets årsmøte mandag 22. mars. Vi må jobbe både med de store systemendringer, men også med hverdagslige utfordringer.

Regjeringen følger opp fire inngåtte byvekstavtaler og etablerer fem nye i tillegg til prioritering av fem byområder. 

Asker er ikke et av de områdene, men vi bør likevel sette et forsterket fokus på utvikling, iverksette tiltak i temaplan sykkel og søke samarbeid med andre kommuner. Våre 95.000 innbyggere må stimuleres til å velge en aktiv reisevei, dette arbeidet kan vi gjøre i fellesskap.

Tiden er inne, og vi har nå en unik mulighet for den enkelte kommune til å sikre lokal byutvikling og lage effektive og grønne transportårer. 

Dette fremheves også i flere av Askers temaplaner, for eksempel næring og handling mot klimaendringene. Dersom ambisjonsnivået i Nasjonal Transportplan følges opp både sentralt og lokalt, er det en god sjanse for at vi kan nå målet om at flere sykler og går, for helsa, bymiljøet og klimaets skyld. I god tid før 2033.

Vi i lokallaget Drammen, Lier, Asker står klar til å hjelpe dere. Vi ønsker å sette fokus på sykkelen som hverdagens transportmiddel for alle og håper at vi kan invitere ordføreren på sykkeltur om ikke så lenge for en prat om hvordan vi kan samarbeide best mulig. Vi sees på to hjul!

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.