Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

P-avgift på Storsenteret reduserer ikke rushkøene

– P-avgift på kjøpesentre vil ikke redusere bilbruk, skriver innsenderen.

– P-avgift på kjøpesentre vil ikke redusere bilbruk, skriver innsenderen.

Foto: KIM VAN DER LINDEN

Til debatten om parkeringsavgift på private parkeringsplasser (ref. Debatten på NRK TV nylig).

MDG vil at staten skal gi alle kommuner muligheten til å pålegge private kjøpesentre og arbeidsgivere å innkreve parkeringsavgift på privat eiendom. Dette for å redusere bilbruken og «tvinge» folk over på kollektivtransport, sykkel og gange. 

Da er det et bedre tiltak å skattlegge den åpenbare fordel det er å ha gratis parkeringsplass på jobben. Det vil redusere bilbruken til og fra jobb i rushtiden.

Da vi byttet kontor i Oslo sentrum, mistet jeg min avtalte gratisparkering i kjelleren og måtte leie P-plass på Aker Brygge til 4.000 kroner per måned. Den fakturaen måtte arbeidsgiver innrapportere som lønn. 

Jeg sa opp avtalen etter en måned, fikk de 4.000 kroner på konto minus skatt, kjøpte månedskort på toget for 1.000 kroner og sparte samme beløp. Bilen sto igjen hjemme. Derved sparte jeg også bensin og bomavgift.

Den 20. juni 2007, da Kristin Halvorsen (SV) var finansminister, foreslo SV å skattlegge verdien av gratis parkeringsplasser, men hennes kolleger i regjeringen (med gratis parkering?) dysset saken ned. 

Tiden er nå moden for å gjennomføre et slikt tiltak, som vil ha stor effekt i byene, der verdien av P-plassene er høy og rushtidstrafikken er et problem. På landsbygda, der man er avhengig av bil, er prisen på en P-plass så lav at det ikke vil forhindre de ansatte fra å kjøre til jobb. 

P-avgift på kjøpesentre vil ikke redusere bilbruk, men bare være fordyrende for alle forbrukere. Man lar ikke bilen stå når varene skal i hus. Det er i rushtiden til og fra jobb bilbruk må ned.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.