Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Oslos nye trikker kan kjøre til Bekkestua

Trikketilbudet til Bekkestua står i fare for å forsvinne. – «Noen» ønsker å bli kvitt trikken i T-banespor og har hevdet at det finnes et EU-regulativ, skriver innsenderen.

Trikketilbudet til Bekkestua står i fare for å forsvinne. – «Noen» ønsker å bli kvitt trikken i T-banespor og har hevdet at det finnes et EU-regulativ, skriver innsenderen.

Foto: KARL BRAANAAS

Det er ingen ting i veien for at Oslos nye trikker kan kjøre til Bekkestua.

Det er «noen» som ikke vil, og dermed har markedsført at det er umulig. Det er hverken dyrt eller vanskelig. 

«Noen» ønsker å bli kvitt trikken i T-banespor og har hevdet at det finnes et EU-regulativ. 

Det er et regulativ som regulerer samtrafikk tog/trikk. Det vil si trikk på jernbanespor der det går godstog i 120 km/t. Men man kan ikke bruke det regulativet for samtrafikk trikk/T-bane. Det gjelder hvis man skal kjøre trikken videre på Drammenbanen til Drammen.

Da vognene skulle bestilles, var det «noen» som henviste til dette EU-regulativet, men Sporveien avviste å bestille vogner som oppfylte kravene i regulativet. Dette ville ha vært vogner som hadde blitt 20–30 tonn tyngre og mange millioner dyrere. Bare tull for å oppfylle kravene i regulativ som ikke gjelder. T-banen har automatisk togstopp, mens trikken kjøres på sikt.

De italienske vognene har dermed fått ettermontert utstyr for automatisk togstopp. Dette utstyret kan man også ettermontere på de nye vognene. Kanskje er det til og med mulig å flytte over utstyret fra dagens vogner. 

Det er ikke vanskelig og ikke dyrt, men alt blir dyrt eller umulig hvis «noen» ikke vil.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.