En våt drøm ...

PÅ FJORDEN: – Drømmen er at de to dieseldrevne båtene Baronen og Baronessen snart blir avløst av utslippsfrie båter, skriver innsenderen.

PÅ FJORDEN: – Drømmen er at de to dieseldrevne båtene Baronen og Baronessen snart blir avløst av utslippsfrie båter, skriver innsenderen. Foto:

Av

Jeg har en drøm. Om hurtigbåtene i Oslofjorden.

DEL

Drømmen er at de to dieseldrevne båtene Baronen og Baronessen snart blir avløst av utslippsfrie båter.

Les også: Setter av 50 millioner til elferge

Les også: Vollenbåten kan få flere avganger

De to ble bygd i 2009, tar henholdsvis 250 og 180 passasjerer og er altså straks ti år gamle. Ingen alder for passasjerbåter, kanskje – men dagens krav til miljøet gjør at tiden likevel er moden ...

Dieseldriften gjør at de to båtene forurenser tilsvarende mer enn 50 busser. Så selv om eldrevne hurtigbåter vil bety kraftige investeringer (sånn 40–50 millioner kroner per båt, inklusiv omkostninger på land), så spares miljøet.

Og driften blir betydelig billigere fordi elektrisitet er billigere enn diesel og fordi energiutnyttelsen er mye bedre for elferger enn dieseldrevne ferger.

Batteriene som i dag finnes – og som blir bedre for hvert år som går – kan ventes å kunne brukes i ti år.

Det er betydelig lenger enn levetiden for dieselmotorer i hurtiggående båter. Med moderne batteriteknologi og riktig båtkonstruksjon vil driftskostnadene bli betydelig lavere med batteridrift enn med diesel.

En av utfordringene er at batteridrevne hurtigbåter er kraftkrevende, og for at de skal kunne kjøre fort (40-50 km/t), kan de ikke være like store som Baronen og Baronessen.

Det betyr at hvis de skal håndtere de nåværende passasjertallene fra Slemmestad til Aker Brygge, og helst litt til, så må det flere enn to båter til.

Med fire båter kan det kjøres halvtimes pendlerruter – og tenk da så mye mer fleksibelt det vil være for dem som skal til og fra jobben enn slik det er med timesruter i dag.

Tenk deg fire stillegående, miljøvennlige hurtigbåter som blir tilgjengelige utenom pendlertidene: I helger og ferier, for turister og andre. Ut i naturen, frisk sjøluft – flott!

Næringslivet vil vel sikkert også sette pris på en slik løsning og vil sikkert kunne finne på smarte løsninger for å utnytte disse båtene.

Vollen til Nesodden, Sætre til Drøbak, Lysaker til Oscarsborg, Slemmestad til Håøya og så videre og så videre – et utall av kombinasjoner og muligheter.

Norge ligger i verdensklasse når det gjelder å utvikle ny teknologi innen for dette feltet, men ligger merkelig nok langt etter når det gjelder å ta den i bruk.

Nå er det på tide å gjøre noe med det. Det er vilje hos politikerne i Asker, Røyken og Hurum, de har nylig bevilget 65 millioner kroner til et pilotprosjekt.

Leder for samferdsel i Akershus fylkeskommune, Solveig Schytz, skriver at «elektriske hurtigbåter skal komme så fort som mulig», og det er politisk flertall i Akershus fylke.

Nesodd-båtene bygges om til eldrift neste år, og Oslos politikere har egentlig vedtatt at all kollektivtrafikk skal være fossilfri innen 2020 (!), så det begynner å haste …

Det er Ruter som håndterer kollektivtrafikken, og de har gitt konsesjon til gigantselskapet Norled – som altså eier båtene.

Det kan se ut som om både Ruter og Norled holder igjen overgang til elektriske hurtigbåter, fordi to tidligere rapporter fraråder det. Men stadig bedre batterier og ny skrogkonstruksjon som gir bedre energiutnyttelse, gjør at tiden nå er inne.

Det finnes ikke et lager å kunne kjøpe ferdigproduserte elferger fra i dag. De må produseres på bestilling, og utvalget er nokså begrenset. Leveringstiden er gjerne et år eller mer.

Men nå kjære politikere, eiere og driftere: Nå behøves det ikke flere utredninger, nå er det bare å bestille.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Fire stykk elektriske Vollenbåter, takk. Da oppfylles min våte drøm for Oslofjorden.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags