Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Økt fokus på kollektivtransport

Prisen på kollektivtransport mellom Bærum Øst og Bærum Vest må fjernes ved å skape én takstsone, skriver Haakon Christopher Sandven (H).

FOTO: EVA GROVEN

Høyre, Venstre, Frp og KrF har akkurat blitt enige om handlingsplanen for Bærum de neste fire årene. En av de viktigste prioriteringene blir klima og miljø. Et viktig klimatiltak er å gjøre det enklere og billigere å velge kollektivtransport. Allerede til våren vil du se de første resultatene av dette arbeidet.

80 prosent av klimagassutslippene i Bærum kommer fra veitrafikk. Dette til tross for den sterke økningen i andelen elbiler. For å få til et klimaløft som monner må vi altså gjøre grep for å få ned veitrafikken. Bærum Høyre vil løse dette gjennom å gjøre det enklere og billigere å velge kollektivt, ikke gjennom å straffe bilistene.

Kollektivbruken er lavere i Bærum Vest enn i Bærum Øst. Noe av grunnen er dagens prismodell. En person som bor på Kolsås må betale 1.329 kr for et månedskort, mens en på Jar slipper unna med 750 kr. Flertallet i kommunestyret vil nå jobbe for å få innført én felles takstsone i Bærum. Da vil det i så fall bli billigere med kollektivreiser for dem som bor i eller reiser til Bærum Vest.

Når kollektivprisene går ned, øker bruken. Dette finnes det flere gode eksempler på. I Moss ble det i høst gjennomført et prøveprosjekt der bussprisen ble halvert. Resultatet? Dobbelt så mange reiste med buss. Bærum er den største kommunen i nye Viken fylke, og har klart mest veitrafikk. Viken har det overordnede politiske ansvaret for kollektivtransport i fylket. Nå må Bærum og Viken jobbe sammen for å få innført Oslo-takst på kollektiv i hele Bærum så snart som mulig. Det er et enkelt klimatiltak som vil gi umiddelbare resultater.

Et annet problem som må løses er innfartsparkering. Flere steder i Bærum er kapasiteten sprengt. Uvissheten i om man får parkert eller ikke gjør at mange velger å ta bilen hele veien til jobb. Det er nå besluttet at Bærum kommune skal se på muligheten for å utvide antall plasser på de mest pressede innfartsparkeringene.

Til våren kommer det også en helt ny bysykkelordning. Flere steder i Bærum skal det bli mulig å låne for eksempel elsykler, elsparkesykler og lastesykler. Dette skal blant annet gjøre det lettere for folk å komme seg til T-bane, tog eller buss. Det jobbes også med å få på plass sykkelhoteller på flere av T-banestoppene.

I tillegg til tiltakene over jobber Bærum Høyre for flere avganger på buss og på Kolsåsbanen, og vi vil forlenge Kolsåsbanen til Rykkinn.

Bærum Høyre jobber hardt for å gi deg en enklere kollektivhverdag. Vi håper og tror at dette vil få deg til å velge kollektivtransport oftere. Men når du trenger bilen skal du selvsagt få lov til å velge den. Valget er ditt.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.