Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Offentlig subsidiering av tog

TOG: – Den eneste grunnen til at toget går når det er få eller ingen passasjerer er at våre skattepenger betaler NSBs utgifter, skriver innsenderen.
TOG: – Den eneste grunnen til at toget går når det er få eller ingen passasjerer er at våre skattepenger betaler NSBs utgifter, skriver innsenderen.

Tror du Bærums politikere er klimavennlige når de tar høye skatter, avgifter og bompenger og subsidierer aktører som NSB?

Da bør du se på fakta en gang til. For når politikere tar våre penger for å subsidiere ulønnsom kollektivdrift, øker de faktisk utslippene.

Les også: Her kjemper pendlerne om ettertraktede p-plasser grytidlig hver måned

La oss ta en kort og enkel reise togreise med NSB, fra Lysaker stasjon til Nationaltheatret. En reise jeg personlig tar hver dag.

Ifølge NSB medfører toget gjennomsnittlig 0,4 kg CO2 per passasjer på denne strekningen. Vi forutsetter at strømproduksjonen har snittutslipp lik strømnettet i Europa som vi er tilknyttet. Det forurenser litt mer enn en elbil, men ikke mye verre.

Men hva med tiden utenfor rushtid? Når togene nesten er tomme?

Subsidiene til tog og buss går ikke til å reise i rushtiden, de går med til å sette opp tog og buss få tar, tog og busser som ikke er lønnsomme uten skattepenger. Når busser og tog er nesten helt tomme, endrer regnestykket seg betraktelig.

Selv jobber jeg ofte til etter kl. 18.00 og sitter ensom i en hel togvogn flere dager i uken. Hvor miljøvennlig er tog da?

Ser vi da på NSBs tall for den laveste fyllingsgraden, 10 prosent – langt fullere enn de mest øde klokkeslettene – ser vi at utslippene fyker i været per passasjer.

Å kjøre denne togstrekningen forurenser da like mye som å kjøre den med en diesel-suv, og mer enn dobbelt så mye som en elbil, ifølge NSBs egne tall.

Den eneste grunnen til at toget går når det er få eller ingen passasjerer er at våre skattepenger betaler NSBs utgifter.

Hadde de tre passasjerene på toget spleiset på en taxi, har toget fire ganger så høyt utslipp som å ta reisen i en dieselbil. I utslippene til NSB er heller ikke utslippene i forbindelse med å bygge tog, legge skinner og lignende inkludert.

Vi i Liberalistene Bærum er lei av politikere som tror at gode intensjoner kan erstatte fakta og vitenskap. Vi vet at det beste politikere kan gjøre er å deregulere og la folk selv velge løsningene som virker.

Det er med frihet den beste løsningen dukker opp. Det å ta våre hardt tjente penger i skatter, avgifter og bompenger for å gi til NSB og andre transportselskaper slik at de skal kjøre ulønnsomme og forurensende ruter, er idioti.

Det vil aldri være klimavennlig å subsidiere tog til å kjøre når det er få passasjerer. Å kjøre et tog på over 100 tonn for 10 passasjerer kan ikke bli miljøvennlig eller lønnsomt.

Det er heller ikke billig å ta tog om du ser på hele regnestykket. Togtransport får over 23,5 milliarder kroner i subsidier i år, mens det totalt blir reist 3.300 millioner personkilometer med tog.

Det vil si for hver kilometer med tog du reiser koster det deg over 7 kroner mer enn du tror det gjør.

Det er det samme som taxi tar per kilometer med to passasjerer. For en litt lengre tur, fra Oslo til Drammen, betaler du NSB mer enn 300 kroner over skatteseddelen. Billetten til litt over hundrelappen er altså lureri, du kan gange prisen med fire for å se reell pris.

Liberalistene Bærum skal være din vakthund i kommunen. Vi bjeffer når politikere tar fra deg for å sløse på tull.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Vil du beholde mer av egen inntekt, være mer miljøvennlig og tolerant? Da er svaret enkelt. Stem på frihet og liberalisme, ikke naivitet og hysteri.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.