Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Obos og E18

Artikkelforfatteren er enig med OBos-sjefen Daniel K. Siraj om at Ap og Frp må ta ansvar i E18-debatten. Men med et helt annet resultat.

FOTO: KNUT BJERKE

Boliger og arbeidsplasser vil det bli bygget på Fornebu – en eller annen gang. Det som kan «glippe» hvis det ikke blir bygget ny E18 nå, er utbyggernes milliardfortjeneste som i hovedsak er finansiert av skattebetalere og bilister.

Jeg er enig med konsernsjef i Obos Daniel K. Siraj i at Ap og Frp nasjonalt må ta ansvar. Men min konklusjon er helt motsatt av det konsernsjefen kommer til. Min konklusjon er basert på tørre økonomiske fakta fra dokumentet «Oslopakke 3 – Handlingsprogram 2019-2022» datert 7. mai 2018.

 Ifølge dette dokumentet er nytte pr. budsjettkrone for «E18 Vestkorridoren Lysaker – Ramstadsletta» før bompengebetalinger, på minus kr 0,38 øre.

Veiprosjektet koster 14 milliard kroner hvor 10,4 skulle hentes inn som bompenger over 15 år. Vesentlige kollektivtrafikk elementer som Lysaker bussterminal og bussvei, er da luket ut for å redusere kostnadene. Prosjektet har nå en prislapp inklusive renter og innkreving på 22 milliarder. 22 milliarder for en motorvei som kan bringe ca. 30 prosent flere biler inn til Oslo. Det er opplagt at å si nei til E18 slik den nå foreligger er å ta nasjonalt ansvar, både miljømessig og økonomisk.

Danial K. Siraj truer med å stoppe bidraget til banen. Utbyggernes bidrag til banen er ca. 2,5 milliarder og utgjør ca. 15 prosent av kostnaden på 16 milliarder kroner. Resten, det vil si over 13 milliarder, betales av deg og meg enten som skattebetaler (8 mrd.), eller som bilist (5,5 mrd.).

I rapporten står det: «Det gjennomført nytte/kostnadsanalyser av Fornebubanen som viser positiv samfunnsøkonomisk nytte når Fornebubanen kobles på det øvrige T-banenettet slik at togene kan fortsette mot sentrum». Budsjettet til Fornebubanen er etter at analysen ble gjennomført, øket fra 12 til 16 milliarder. Skal banen fortsette mot sentrum så kreves det at det bygges helt ny stasjon på Majorstuen – et prosjekt som p.t. er i det blå.

Men en ting er klart, Fornebubanen slik den nå er finansiert er en gavepakke til utbyggerne på Fornebu. Basert på de tall konsernsjef Daniel K. Siraj selv presenterte i Budstikka i 1. februar 2019, vil utbyggerne samlet få en gevinst på rundt 20 milliarder ved å bygge tett og høyt på Fornebu.

I Obos delårsrapport for 2018 er verdien på Obos sine «Investeringseiendommer» økt med 4.9 milliarder, blant annet på grunn av « … en betydelig høyere utnyttelse av tomteområdene i Obos Fornebu enn det Obos tidligere la til grunn».

Så Ap og Frp sentralt – ta ansvar; ikke send en bompengeregning på 22–23 milliarder til «folk flest» og ytterligere 8 milliarder i skattepenger etter to prosjekter med negativ kost/nytte for samfunnet.

Og et tilleggspoeng for Frp må være at et «ja» til E18, mest sannsynlig er også et «ja» til evigvarende bommer på E18. Ifølge rapporten er det nødvendig for å nå nullvekst målet. Men «Jensen-bommen» – bomstasjonen som aldri fjernes – blir neppe like populær som «Brustad-bua».

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.