Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Nye Veier, den nye jernbanebyggeren!?

– Tror Limi dette blir billig? Bare staben i disse tre selskapene har en meget høy kostnad. Nei, sett heller i gang med å redusere antall offentlige aktører, skriver innsenderen i et svar til stortingsrepresentant Hans Andreas Limi (Frp) fra Bærum.

– Tror Limi dette blir billig? Bare staben i disse tre selskapene har en meget høy kostnad. Nei, sett heller i gang med å redusere antall offentlige aktører, skriver innsenderen i et svar til stortingsrepresentant Hans Andreas Limi (Frp) fra Bærum.

Foto: KARL BRAANAAS

Hans Andreas Limi har et interessant innlegg i Budstikka 12. mars der han skriver varmt om Nye Veier og deres nye mandat som jernbaneutbygger for Ringeriksbanen.

Han oppfordrer til konkurranse mellom Statens vegvesen, Nye Veier AS og Bane Nor. Selskapene er alle statsbedrifter, så ved en eventuell anbudskonkurranse om bygging av Ringeriksbanen vil billigste anbyder uansett være en statsbedrift.

Hvis anbudsprisen kalkuleres lav og statsbedriften skal gjennomføre prosjektet og det viser seg at kostnadene blir vesentlig høyere enn anbudsprisen, som ikke er uvanlig, har staten som eier, det vil si oss skattebetalere, spart noe på en slik løsning?

Nei, selvfølgelig ikke.

Grunnen til at Nye Veier tilsynelatende driver mer effektivt, må da ligge på rammebetingelsene de har fått av staten, det vil si en større pengemengde å bruke på prosjektene. 

Det igjen fører til at man i hvert prosjekt har mulighet til å bygge flere kilometer vei. Dette kalles stordriftsfordeler og gjelder både engasjerte rådgivere og utførende entreprenører som får flere kilometer å dele kostnadene på. 

Tidligere ble det bevilget mindre penger, med den følge at det ble mindre prosjekter med færre kilometer, men fortsatt vesentlige kostnader til opp- og nedrigging av brakker, verksted etc. Dette medførte mindre vei for pengene.

Ingen av ovennevnte selskaper driver entreprenørvirksomhet, de er byggherrer og skal administrere prosjekter. Det vil si at de leier inn konsulenter og entreprenører på kontrakt til å utføre arbeidet.

Hvis jernbaneutbyggingen administreres slik jeg antyder ovenfor, vil jeg bli overrasket om dette blir billigere. Tre statsbedrifter skal konkurrere om det samme prosjektet. Da må de alle leie inn konsulenter som utarbeider anbudsdokumenter.

Dette vil medføre en bred deltagelse fra konsulentstanden i Norge og engasjere de største tunnelentreprenørene i Europa. Tror Limi dette blir billig? Bare staben i disse tre selskapene har en meget høy kostnad.

Nei, sett heller i gang med å redusere antall offentlige aktører, ta det beste fra de tre aktørene og bygg et selskap som utvikler å bygger all nødvendig infrastruktur i Norge: Norsk Vei og Jernbaneutbygging AS.

I dag er det for mange direktører i disse selskapene, de glemmer å se på resultatene fra grunnundersøkelser og har brukt opp pengene på forsering av dyre kvikkleiremasser i Moss. Slike fadeser begynner å bli det normale.

Finnes det bare ett selskap, kan man bygge en organisasjon av erfarne fagfolk fra de tre eksisterende selskaper. Fagmiljøet i Norge er transparent, nesten alle kjenner alle. 

Modell for ovennevnte finnes hos våre naboer, svenskene. De har Trafikverket som styrer utbygging av vei og jernbane.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.