Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Ny skogsbilvei i marka

ADVARER: – Dette vil endre landskapsbildet i sentrale deler av Bærumsmarka og være til klar ulempe for det enkle friluftslivet der stillhet og uberørt natur er viktig for naturopplevelsen, skriver Einar Skage Andersen.

Markavei. Spøkelser dukker opp med jevne mellomrom.

Bærum natur- og friluftsråd uttaler seg i anledning av at Skiforeningen har børstet støv av en sak som så dagens lys i Budstikka i januar 2016.

Les også: Skiforeningen vil bruke over én mill. på utbedring av skiløype – møter motstand

Da kunne Budstikka melde at Skiforeningen med Bærum kommunes velsignelse hadde inngått avtale der formålet er at den gamle seterveien i Fleskumkleivene fra Muren til Brunkollen skal gjøres 4 meter bred slik at traseen blir tilgjengelig med stor løypemaskin.

Det som i dag karakteriseres som en smal traktorvei med mulighet for preparering med snøscooter i gode vintre, skal bli bredere og flatere.

Det vil medføre pigging av grunnen og tilføring av store mengder ny masse.

«En bedre og bredere vei vil også være bedre egnet for tømmerdrift», legger kommunens representant til i reportasjen fra 2016.

Nå dukker saken opp igjen. På siste side i Budstikka mandag 28. januar går Skiforeningen nok en gang i bresjen for å lage en 4 meter bred trasé i Fleskumkleivene tilgjengelig for store løypemaskiner.

Ser man det. Der i huset er beskjedenhet ingen fremtredende egenskap.

Det skal altså bli vei fra Muren til Brunkollen, preparert som en bred skiløype om vinteren og en gang iblant bli brukt til tømmerdrift.

Om sommeren vil dette sikkert bli en populær trasé for syklister. At terrenget er bratt og svingete, er ingen hindring.

Dette kan bli dramatisk. Med dette tiltaket får vi den første sammenhengende vei gjennom sentrale deler av Bærumsmarka.

Man vil kunne kjøre inn fra Øverland, passere Muren og Brunkollen og kjøre ut ved Fossum.

Dette vil endre landskapsbildet i sentrale deler av Bærumsmarka og være til klar ulempe for det enkle friluftslivet der stillhet og uberørt natur er viktig for naturopplevelsen.

Utbedringen av den gamle seterveien gjennom Fleskumkleivene, slik Bærum natur- og friluftsråd påpeker i Budstikkas artikkel, bør derfor ikke skje.

Generell temperaturstigning har medført at det i dag er langt færre skidager i markene rundt Oslo enn bare for få år siden.

På målestasjonen på Bjørnholt i Nordmarka som ligger 360 meter over havet, er antall skidager i perioden 1966–2015 redusert med 39 dager. Det er over fem uker, det.

Et mulig scenario er jo da at det i fremtiden ofte vil komme for lite snø til at denne nye traseen vil kunne bli preparert. Den ligger mellom 200 og 350 meter over havet.

På Fossum og Franskleiv har vi kunstsnøproduksjon, takket være nærhet til vannkilder.

Å legge kunstsnø på traseen i Fleskumkleivene vil kun være en drøm, da vannkilder for snøproduksjon ikke finnes i nærheten, kun en liten putt ved Haslumseter kapell flere hundre meter unna.

La den gamle seterveien i Fleskumkleivene få ligge i fred. Litt planering må imidlertid kunne tillates slik at traseen kan bli scooterpreparert på vinterstid når snømengden er tilstrekkelig.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Den vil da også kunne bli en spennende trasé for turgåing om sommeren, og så lar vi det være med det.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.