Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Ny fremtid for klesindustrien

HOVEDKONTOR: Norrøna har sitt hovedkontor på Lysaker.

Snakk om rett sted til rett tid. Det er jo nå vi kan legge et godt grunnlag for fremtidens klesindustri. Jeg ble ganske ivrig når jeg leste artikkelen om Ambisiøse miljømål. Det ligger tonnevis av potensiale å bygge på i Norge, vi har grunnlag.

Bruk og kast filosofien er for lengst passert fornuftighetens grense. Det er for enkelt å bytte ut den jakken med en flekk på, med en ny, fremfor å sende den til rens. Det tar mer tid å sette i en ny glidelås på favorittbuksa, enn det tar å kjøpe tre nye som kanskje ikke sitter like fint. Det er for enkelt å kjøpe noe nytt, til hver eneste anledning, og la det ligge ubrukt til det ikke er «kult» lenger. Det går ut over miljøet.

Vil du diskutere dette innlegget? Send leserbrev her.

Norrøna forteller de jobber for å forbedre bedriftens bærekraft, og jeg kunne ikke vært mer enig i at det er rett tidspunkt å flytte målene til et nytt nivå. Det er en veletablert produsent, både lokalt og internasjonalt. Å det å ha røttene godt plantet betyr også at man har et ansvar for at alt går riktig for seg. Å tilby reparasjon, er et veldig godt tiltak. Det er ytterst nødvendig betydningen av vedlikehold blir allmenkunnskap. Det eneste jeg reagerer på er at det kun blir reklamert for gratistilbud, og at betalt tjeneste bare har fått en liten parantes nederst på produsentens side.

Les flere innlegg på budstikka.no/debatt

Om vi senker masseproduksjonen til et minimum, ved at vi ikke er nødt til å kjøpe nytt hver sesong, vil det bli et tap av penger for produsentene. Betalte reparasjonstjenester kan bidra til å opprettholde en bedrifts stabilitet. Tjenester vil veie opp for de nye enhetene som ikke blir satt i produksjon. På lang sikt kan dette bidra til å snu den overkomersialiserte industrien vi nå er låst fast i.

Klesproduksjon bør ikke lenger handle om store ordre, men at det som bestilles blir laget på en god måte med god samvittighet. Det må handle om kvalitet, realistisk pris og åpenhet om at det en nettopp betalte for ikke har sviktet i noen ledd. Et produkt som varer, har du kanskje livet ut, om du bevarer det på riktig måte. Med god hjelp fra tilbydere, og de som virkelig satser.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.