Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Ny E18 er ikke vår tids største miljøprosjekt

Det er helt feil å kalle ny E18 et miljøprosjekt, skriver Asker MDGs Hanne Lisa Matt.

Foto: PRIVAT

Jeg sliter med å forstå hvordan politikere, med samvittigheten sin i behold, klarer å markedsføre et digert motorveiprosjekt som «vår tids største miljøprosjekt».

Ny E18 er planlagt med økt kapasitet for personbiler. Det er et faktum. Trafikken skal begrenses med (mer eller mindre) bompenger. Det er et faktum. Bygging av ny E18 vil bety større klimagassutslipp enn bilene som skal kjøre på den vil produsere i veldig mange år. For ikke å snakke om byggestøy og -støv, og at planen strider mot etablert trafikkforskning.

Ingen reiser starter og stopper på E18, men på din og min gårdsplass. Flere filer på E18 vil uten tvil gi økt biltrafikk lokalt i Asker og på det tilgrensende veinettet. Mindre kø får vi ved at flere velger å reise kollektivt. Kollektivreisen må bli konkurransedyktig i forhold til bilen.

Det betyr en politikk som slutter med «ja takk, begge deler» og gir forrang til togsatsingen og bussene på eksisterende vei. Det betyr massive bevilgninger i driftsmidler til modernisering, flere avganger, nye ruter og billigere billetter. Det betyr å sette folk som reiser kollektivt, går og sykler foran privatbilister, spesielt i urbane strøk.

Asker er ikke Oslo, sier Conradi, og jeg er enig med henne i at Asker må finne sin egen vei. Men den veien er neppe en utslipps- og bompengetung ny E18.

For 86 prosent av personbiltrafikken på E18 er lokaltrafikk med stort potensial for kollektive løsninger. Kun 14 prosent er gjennomgangstrafikk. Vi vet at det er nok plass for bussen, nærings- og stamveitrafikk på dagens E18 om vi får flere (ca. 5 prosent) til å droppe bilen i rushtiden. Potensialet i digital trafikkstyring er ikke undersøkt en gang.

Det Høyre og alle som støtter «stamvei» ny E18 egentlig går til valg på er å svi av milliarder av kroner for «Asker sin egen lokalvei». Smak på den – vi skal bygge en «miljøvei» som øker utslipp, støy, forurensing og lokal privatbilkjøring av hensyn til gjennomgangstransport og busser som sliter i privatbilkøer. Det er absurd.

Vi må våge en politisk snuoperasjon som stopper klimakrisen og som fremskriver den digitale og teknologiske utviklingen. Når planlagt E18 står ferdig er vi over i en annen tidsalder med tanke på transport. Det holder derfor ikke å omdøpe ny E18 som “miljømotorvei” og fortsette som før.

Nei, jeg fatter og begriper faktisk ikke at både Erna Solberg og Lene Conradi er med på denne desperate grønnvaskingen. Ny E18 sementerer roten av problemet fremfor å løse det. Vi er i ferd med å bygge en dinosaur av en vei som var utdatert til å begynne med. Det er MDG ikke med på.

Det er ingen skam å snu, selv om man har kommet et stykke på feil vei. Det bør Høyre, Ap, V og KrF snart innse. MDG støtter oppgradering av E18 og lokk/tunnel forbi Asker til det beste for folk og god sentrumsutvikling. Hvis vi også prioritere kollektivsatsingen, trafikksikkerhet, trygge lokalveier og gang- og sykkelstier, vil Askerbøringene få nyte resultatene umiddelbart.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.