Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Ny E18 – en katastrofe for miljøet

Spar oss for å kaste bort 40 milliarder eller mer for å realisere en gammel politikerdrøm. Behold heller den gode gamle E18, skriver innsenderen.

Foto: Karl Braanaas

Hanne Lise Matt i MDG påpeker i Budstikka 6. september at «ny E18 ikke er vår tids største miljøprosjekt». Man kunne like godt si tvert imot. Byggingen blir svært ressursødeleggende:

Å rive 200 brukbare hus, bryte opp tonnevis av godt veidekke, kassere hele infrastrukturen rundt den gamle E18 og grave ned den nye. Alt med store klimagassutslipp fra prosessen, for ikke å snakke om ekstra utslipp fra det 10-årige trafikkaos under byggingen. Klimaregnskapet går rett og slett ikke opp. Trafikantenes tidstap under byggingen forbedrer ikke akkurat regnestykket.

Men Matt tar feil på et vesentlig punkt: privatbilkapasiteten skal ikke øke – det blir to filer for dem som i dag. Ut fra Oslo blir den til og med vesentlig redusert ved at den nåværende tredje fil inndras til fordel for en ny kollektivfil. Effekten så man under prøveperioden nylig, da nettopp dette skjedde – med et ramaskrik til følge. Men hvorfor ikke gjøre det permanent?

Det eneste man oppnår med den nye E18 er en bedre sykkeltrasé. Sett gjerne opp bompengesatsene for å forbedre sykkelfremkomsten. Men spar oss for å kaste bort 40 milliarder eller mer for å realisere en gammel politikerdrøm. Behold den gode gamle E18. Med økte bomsatser og mindre tilpasninger av kollektivfeltene ville den være god nok i overskuelig fremtid. Snu i tide.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.