Økt satsing på realfag

RAKETTOPPSKYTING: Elever ved NRG-U i Sandvika ved utskyting av raketter de selv har laget, i samarbeid med NAROM (Norwegian Centre for Space-related Education).

RAKETTOPPSKYTING: Elever ved NRG-U i Sandvika ved utskyting av raketter de selv har laget, i samarbeid med NAROM (Norwegian Centre for Space-related Education). Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Programmering er matematikk.

DEL

Allerede i april 2016 kunne vi lese om at koding skulle bli valgfag som forsøksordning på 146 skoler fordelt på 53 kommuner.

Les også: Programmering i Bærumsskolen

Les også: Nå skal alle bærumselever lære å programmere

Les også: IT-direktør: – Programmerere er mer attraktive enn gull

Asker og Bærum kommuner stiller sterkt i forsøket til Utdanningsdirektoratet, med henholdsvis tre og fire ungdomsskoler som får støtte til å delta i forsøket.

Dette har vi kunnet lese om i Budstikka nylig. Det er med stor glede at vi i Norges Realfagsgymnas ungdomsskole og Norges Realfagsgymnas (NRG-U og NRG) leser om en positiv utvikling i offentlig skole.

Vi har klokkertro på at programmering og koding er sentrale fag i skolen, akkurat som regjeringen slo fast i lanseringen av koding som valgfag.

Vi ønsker med dette innlegget å argumentere for å ta satsingen enda lenger.

Høsten 2017 startet NRG-U opp i Sandvika i Bærum. Høsten 2018 starter vår videregående skole, NRG, opp med samme konsept som NRG-U.

Vår godkjenning fra Kunnskapsdepartementet er tuftet på at vi er et nyskapende og vesentlig annerledes tilbud enn offentlig skole, og et supplement til det offentlige tilbudet.

Det er spesielt på to områder vi skiller oss fra offentlig skole med tanke på teknologi i opplæringen:

For det første er NRG-skolene leksefrie heldagsskoler. Det betyr at elevene får et utvidet opplæringstilbud, slik at elevene gjør alt de trenger (og mer til sammenlignet med ordinære læreplaner) på skolen.

For det andre har vi opprettet egne profilplaner, der særlig realfagene gjennom matematikk og teknologi kommer til sin fulle rett.

Vårt mål er at vi skal være det beste realfagstilbudet i grunnopplæringen i Norge. Dette gjør vi gjennom at elevene skal oppleve følgende:

1) Elevene skal se realfagene i praksis: Dersom elevene kan se og gjøre det samme som de jobber med, tenker vi at de lærer mer og har mer læringsglede. Et eksempel på dette er da vi hadde rakettoppskyting den 9/10-2017 i samarbeid med NAROM på Andøya.

På den ene siden er det moro for elevene å skyte opp raketter de selv har bygget. På den andre siden kan elevene lære om Newtons lover, materialers vekt og toleranse og så videre.

2) Elevene skal lære programmering og koding som del av faget matematikk, ikke som et eget fag eller som et eget valgfag. Vi i NRG vet at programmering er matematikk, ikke noe man gjør i tillegg til matematikk.

Våre elever begynner med koding i Python og Scratch, og bygger opp kompetansen sin slik at de etter hvert kan begynne å bruke Matlab allerede før de begynner på universiteter og høyskoler.

Dette er integrert i matematikkopplæringen og gjelder for alle elever. Det er ikke noe vi gjør kun for dem som velger det eller kun for dem som er spesielt interesserte.

Den direkte integrasjonen av teknologi i fagplanene våre gjør at det ikke skapes kunstige skiller, men konkrete koblinger for elevene mellom realfagene fra et teoretisk ståsted og for realfagene i praksis.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Som to av elevene sier det: «Når vi programmerer i mattetimene lærer vi på mange spennende måter. Det blir variert og morsomt, og vi kan se resultatene når vi får det til!»

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags