Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Noen må vise vei – på vannet

– Hva med om Asker, Bærum, Oslo, Frogn og Follo slo seg sammen og dannet et nytt kollektivselskap for båttrafikk i Oslofjorden? skriver innsenderen.

Foto: KNUT BJERKE

Årene går, satsingen på Oslofjorden som vannvei går uhorvelig tregt.

Kollektivselskapet Ruter, eid av fylkene Viken og Oslo, virker ikke som de har tro på at båt er en fornuftig satsing innen kollektivtrafikk. 

Jeg oppfatter at de synes det er for dyrt, lite effektivt og at teknologien ikke er på plass enda. 

Og at båter uansett ikke vil kunne frakte en særlig stor del av persontrafikken i området.

Alle, inkludert Ruter, ser at veiene innover mot Oslo er overbelastet. Hver eneste arbeidsdag. Nå skal det bygges ny E18, men det løser ikke problemene med Slemmestadveien, Røykenveien og andre tilførselsveier.

Der er det rushtidskøer, og det kastes bort utallige timer og stress og miljøbelastninger. Det skal ikke så mange prosentene til i reduksjon av trafikken før det får merkbar effekt på køene, noe koronatiden har vist, og ferier også viser. 

Denne lille prosenten kan båtene ta over, det gjelder bare å satse!

Fjorden ligger der. Ingen grunneiere å måtte forhandle med.

Ruter har prognoser som viser at ganske få personer vil erstatte bil med båt.

Men hvis både antall båter, frekvensen og anløpssteder blir økt kraftig, så vil bruken bli noe helt annet. Da mener jeg ikke en økning med en ekstra båt og en ekstra avgang eller to, da snakker vi om å virkelig trafikkere Oslofjorden med hurtigbåter i ulike størrelser, med flere anløpssteder, ruter over en større del av døgnet og med kortere reisetid enn busser på landjorda kan klare.

På veldig kort tid har teknologien utviklet seg og vil fortsette å gjøre det. Utbyggingen i Slemmestad og Sætre og på Fornebu vil måtte finne flere «veier» til Oslo enn på landjorda. 

Uten kostbare momenter som veikryss, trafikklys, vedlikehold, brøyting, strøing, ulykker, og uten belastninger som støy og forurensing.

Fjorden ligger der. Ingen grunneiere å måtte forhandle med. Nå som Asker er blitt så stor og kystlinjen så lang, burde det være mulig å la Ruter «seile på en annen sjø», nemlig landjorda. 

Hva med om Asker, Bærum, Oslo, Frogn og Follo slo seg sammen og dannet et nytt kollektivselskap for båttrafikk i Oslofjorden?

Og så overlate driften til noen som ser en fremtid med redusert bruk av bil og buss, og dermed et mer behagelig liv for dem som bor langs veien, og for dem som kan slippe å sitte i kø til og fra jobben, og som heller vil nyte en tur på fjorden.

Kjære kommuner: Dere kan vise vei – på vannet!

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.