En ny fase i digitaliseringen

Av

Det gleder oss at så mange stemmer etter hvert har kommet til orde i digitaliseringsdebatten.

DEL

MeningerSærlig setter vi pris på det glimrende innlegget « Ungdomsskolen trenger en egen iPad-evaluering» fra Utdanningsforbundet ved Østerås skole. Vi støtter synspunktet om at barneskolen er noe ganske annet enn ungdomsskolen, også i lys av det didaktiske.

Vi noterer imidlertid også at noen ønsker mer «ro» rundt digitaliseringsprosessen. Vi er uenige.

Bærumsskolen har i noen år hatt stor grad av arbeidsro, og de aller fleste lærere har lojalt tidd stille og gjort det beste ut av situasjonen. Uheldigvis har vi derfor ennå ikke hatt noen seriøs og grunnleggende debatt om fordeler og ulemper ved den pågående digitaliseringen.

Les artikkelforfatternes tidligere innlegg i debatten om nettbrett:

Siden store omstillingsprosesser tar tid, vil mange formodentlig be om ytterligere flere år med «ro» før vi stikker fingeren i jorden og undersøker om utallige millioner kroner faktisk har vært vel anvendt, og om tusenvis av skolebarn og -ungdommer har fått den best mulige skolegangen, eller om vi er kommet i skade for å gi dem steiner for brød.

En jevn strøm av forskningsartikler anbefaler begrensninger på antall timer i døgnet barn og unge skal gi hjernen dopamin-kick fra digitale skjermer med sine stadige varsler, audiovisuelle distraksjoner og andre fristelser. Dette bør tas på alvor og drøftes i sin fulle bredde.

Vi mener det er på høy tid at «fredningstiden» nå erklæres for avsluttet. Bærumsskolen trenger å komme seg over fra pilotfasen, der alle krummer nakken og gjør sitt beste uten å mukke, til den første store evalueringsfasen – der vi åpent kan diskutere både forskningsresultater og våre egne erfaringer.

Les også: Ta debatten om nettbrett

Vi har nylig sittet i møte med to av Bærumsskolens nøkkelpersoner innenfor digitalisering, seksjonsleder Susanne Kaaløy og prosjektleder Christian Sørbye Larsen, og vi er glade for signaler om at de ønsker å lytte til våre bekymringer og setter pris på deres forsikringer om at skoleledelsen i Bærum respekterer læreres ytringsfrihet.

Dette siste har for øvrig vært understreket av rådmann Erik Kjeldstadli (Budstikka 02.11.2018) samt kommuneadvokat Camilla Selman (informasjonsvideo, høsten 2018), og nylig også av informasjonssjef Lisa Bang og skolesjef Siv Herikstad.

Det er derfor med en viss undring og skuffelse vi har mottatt diverse meldinger fra lærerkolleger som tyder på at rektorer og lederteam ved andre skoler i Bærum ikke er like profesjonelle som ledelsen ved vår skole. Vi hører om hersketeknikker og forsøk på knebling av lærere som er betenkt over digitaliseringen.

Utdrag fra noen slike (anonymiserte) meldinger er videresendt til ledelsen ved vår egen skole, samt til Kaaløy og Larsen. Vi har oppfordret til at denne dokumentasjonen blir formidlet videre i systemet.

«Management by intimidation» er en dårlig ledelsesstrategi, og dessuten i konflikt med ovennevnte signaler fra rådmann, kommuneadvokat, skolesjef og andre nøkkelpersoner om ytringsfriheten som en sentral verdi i Bærum kommune.

Flere innlegg i debatten:


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags