Ungdomsskolen trenger en egen iPad-evaluering

NETTBRETTDEBATT: Utdanningsforbundet ved Østerås skole ønsker en egen evaluering av bruk av nettbrett i ungdomsskolen separat fra barneskolen.

NETTBRETTDEBATT: Utdanningsforbundet ved Østerås skole ønsker en egen evaluering av bruk av nettbrett i ungdomsskolen separat fra barneskolen. Foto:

Av

Behovet for teknologiske løsninger er ikke det samme i barneskolen og på ungdomsskolen.

DEL

MeningerVi i Utdanningsforbundet på Østerås skole er enig med Utdanningsforbundet på Mølladammen, som ønsker en ny og grundigere evaluering av Bærums iPad-satsing.

Mølladammen foreslår en anonym spørreundersøkelse som en måte å forske på dette på. Et premiss for en slik undersøkelse må være at spørsmålene blir stilt slik at de handler om relevante sider ved undervisningen, og at det er rom for saklig kritikk

Les Mølladammens innlegg: Behov for iPad-evaluering

Et annet premiss for en evaluering av bruk av iPad i Bærumsskolen, må være at det evalueres for barne- og ungdomsskolen hver for seg. Vi betviler ikke at det er mye positivt å hente ved å bruke nettbrett i skolen, og særlig i barneskolen. Vi ser at det finnes mange gode læringsapper på barneskolenivå, og at nettbrett som læringsverktøy i barneskolen for det meste fungerer godt.

Det vi vil peke på, er at nettbrett er et lite hensiktsmessig verktøy på ungdomsskolen. Våre elever skriver og leser mye mer. Tekstene er lengre, og iPad er ikke et spesielt godt verktøy til å lese eller skrive langt på. I matematikken er det vanskelig for elevene å få god oversikt på regneappene Numbers og Geogebra, fordi nettbrettet har så liten skjerm. Dette merker man best de siste tre årene, fordi det er større oppgaver og regneark.

Har du fått med deg Peter Stivangs om å lese lange tekster på iPad: Det man mister i iPad-skolen

I år har Bærum kommune vinglet angående hvordan eksamen for tiende trinn skal avholdes. Det skjønner vi.

Avholdes eksamen på nettbrett, er nettbrettet dårlig for skrivingen i norsk og engelsk, spesielt skriving på nynorsk. Retteprogrammet på nynorsk fungerer ikke, og elevene får flere nynorskfeil. Avholdes eksamen på pc, er det mange som ikke har lært seg Excel grunnet mangel på pc-er i skolen, og da blir det vanskelig for dem som kommer opp i matematikk. Kommunen har skutt seg selv i foten når det gjelder eksamensavviklinga. De har ikke tenkt praktisk gjennom hva som kreves i fagene, i god tid før de bestemte verktøyet.

Elevene våre skal over på videregående og i et arbeidsliv der alle bruker pc. Vi forstår ikke hvorfor nettbrettet uimotsagt skal få lov til å representere fremtiden i teknologien. Det er ikke sånn at folk kommer til å skrive langt på nettbrett i fremtiden. Nettbrett er et flott verktøy i barneskolen, men blir mer tungvint jo eldre elevene blir. Vi håper derfor en evaluering vil se på det reelle behovet for aldersgruppene.

Budstikka mener: Ta debatten om nettbrett

Vi håper også at den økonomiske siden av Ipad-satsingen får være med i bildet. For det å bruke alle disse pengene på nettbrett har jo noen konsekvenser. Vi nevner noen:

  • Pc-parken på skolene dør. Det blir ikke kjøpt inn nye pc-er. De gamle pc-ene blir ikke vedlikeholdt. Vi sender elever til videregående skole som ikke kan lagre en fil, og som ikke kan bruke Word, Excel, osv. De mister viktig pc-kompetanse. Og slik det er nå, så er fortsatt pc-en fremtidens arbeidsverktøy. Ikke nettbrett.
  • Vi har ikke økonomi til å kjøpe inn nye lærebøker. Det foreligger foreløpig ikke mange gode lærebøker på nett. Lisenser på nettbøker er foreløpig dyrt sammenlignet med å kjøpe inn lærebøker i papir, hvis man ser på investeringer over år. Samtidig er de fleste lærebøkene vi har nå, gamle og utdaterte. Vi er spent på budsjettet til nye læremidler når de nye læreplanene kommer om ett år.

Vi synes altså at Bærum har tatt en forhastede beslutning i valg av nettbrett som verktøy til både barne- og ungdomsskolen. Vi håper det blir en evaluering av bruk av nettbrett i ungdomsskolen separat fra bruken i barneskolen, og vi håper at de som står for evalueringen, setter seg inn i hvilke fag vi underviser i, og hvilke verktøy vi trenger.

Flere innlegg i debatten om nettbrett:



Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags