Det er enkelt med iPad

DIGITALE: – Vil mine elever, som første kull med iPad i tre år, ha tilegnet seg kunnskap på lik linje med sine nye klassekamerater? spør innsenderen. Her noen av hennes 10.-klassinger på Vøyenenga ungdomsskole. Fra venstre Jemima Mambo, Ancho Thamo, Melisa Yallur, Martina Hæreid Steen og Anne Torgersen. Foran med iPad: Thea Ueland.

DIGITALE: – Vil mine elever, som første kull med iPad i tre år, ha tilegnet seg kunnskap på lik linje med sine nye klassekamerater? spør innsenderen. Her noen av hennes 10.-klassinger på Vøyenenga ungdomsskole. Fra venstre Jemima Mambo, Ancho Thamo, Melisa Yallur, Martina Hæreid Steen og Anne Torgersen. Foran med iPad: Thea Ueland. Foto:

Av

Utdanning. Dere kom storøyde inn på ungdomsskolen. Fulle av forventninger.

DEL

Det er det samme hver gang jeg tar imot en ungdomsskoleklasse. Det er nye venner, ny klasse og nye lærere, i den rekkefølgen, forventningene er størst til.

Les også: Helheten er mer enn summen av dens deler

Les også: Digital skolehverdag i Bærum

Les også: Ingen vei tilbake?

Les også: Rapport om effekten for nettbrett-elevene: – Har ikke lært mer

Om litt går dere ut herfra, med vitnemålet i hånden. Jeg håper dere er stolte.

Nye relasjoner skal snart skapes. Sannsynligheten for at dere går storøyde inn på videregående er like stor.

Fulle av nye forventninger.

Vil mine elever, som første kull med iPad i tre år, ha tilegnet seg kunnskap på lik linje med sine nye klassekamerater? Vil mine elever ha lært mer? Tenke mer kritisk? Ha et bedre utgangspunkt?

Jeg vet dere stiller sterkt.

Hvis vi alltid velger den enkle veien, og aldri utfordrer oss på å ta den kronglete (ref. James Nottingham), lærer vi da? Trenger jeg endre min undervisning som har fungert i 19 år?

Setter jeg strøm på gammel praksis, har jeg tapt. Det er det forsket på.

Ingen forskningsresultater med bruk av iPad, sa du? Det mest sikre er at jeg elsker jobben min. Målet er at mine elever skal lære mer enn de trodde var mulig. Det er flere eksempler på metoder som er prøvd ut, uten forskningsresultater.

Praktisk prosjektarbeid, eksamensform med responsgrupper eller mappevurdering. You name it. Noe forsvant like fort som det kom.

Fremmer det læring, videreutvikles det. Skjer det ikke noe med læringen, så fortsetter man ikke.

Det er jo en selvfølge.

Alle lærere ønsker det beste for sine elever. Vi gir aldri opp en eneste elev. Aldri. Vi ønsker at alle skal lykkes. Utvikle evnen til kritisk tenkning, se sammenhenger, diskutere og reflektere.

Alle har forskjellig utgangspunkt, men med like muligheter kan alle lykkes. Vi har muligheten for å tilpasse til hver enkelt, usynlig og profesjonelt.

Gjennom samhandling deler vi kunnskap og tanker. Tilbakemeldingene motiverer elevene til å nå sitt neste mål.

Det er enkelt med iPad. Alt funker. Alt er tilgjengelig. Jeg har muligheter jeg tidligere ikke visste eksisterte.

Mine elever får vist enormt med kunnskap. Vi har tid til dybdelæring, prosesser og produksjon. Vi har tid til å gjøre hverandre gode.

Selvfølgelig ikke ene og alene med iPad. Relasjoner, tydelighet og trygghet ligger i bunn.

Føler du deg trygg, har god relasjon til læreren og føler at du har minst en venn, lærer du (ref. Erling Roland). Det kan ikke iPaden hjelpe deg med.

Når først grunnmuren er der, har du uante muligheter. For med iPad, brukt som et pedagogisk verktøy, finnes det ingen begrensninger.

Jeg har blitt så overrasket over kunnskapen elevene mine har vist meg, at jeg har blitt målløs. Ofte.

Jeg har endret meg.

Det er tøft å gå den kronglete stien, men jeg har lært så mye. Det gir mot til å fortsette.

Jeg er så heldig å jobbe sammen med kollegaer som gjør meg bedre. En ledelse som motiverer og er tydelig på felles mål. Vi deler, diskuterer, reflekterer, kritiserer og samarbeider. Akkurat som elevene.

Erfaringene viser at vi får til mer læring. Vi blir kreative og undrende. Vi blir stolte. Alle lærer mer.

Jeg sender av gårde elever som har fremtiden foran seg. Med kunnskap jeg ikke visste jeg kunne dele og lære dem. Teknologien har hjulpet meg.

Jeg er sikker på at jeg har gitt dem en god start. Det første kullet som har hatt iPad i tre år, jeg ville ikke utsatt dere for noe som ikke utviklet dere. Lykke til videre!

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Velkommen til 04-kullet! Dere aner ikke mulighetene dere får. Ikke jeg heller, men sammen finner vi ut av det!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags