Ingen vei tilbake?

I SKOLEN: - Sunn fornuft og god pedagogisk ledelse tilsier at lærere må være godt forberedt før elevene skal dra nytte av nettbrettet som pedagogisk hjelpemiddel, skriver innsenderen.

I SKOLEN: - Sunn fornuft og god pedagogisk ledelse tilsier at lærere må være godt forberedt før elevene skal dra nytte av nettbrettet som pedagogisk hjelpemiddel, skriver innsenderen. Foto:

Av

Lærernes hovedtillitsvalgt i Bærum, Linda Bergwitz, uttaler seg slik i Budstikka torsdag 11. mai om nettbrettbruk i skolen.

DEL

Meg bekjent skal ordningen evalueres i juni.

Les også: Nettbrett i skolen: – Ingen vei tilbake

Les også: Klarer seg ikke uten nettbrettet

Les også: Rapport om effekten for nettbrett-elevene: – Har ikke lært mer

Det har kommet sterke reaksjoner fra foreldre i FAU ved flere skoler. Det vises til dårlig ledelse og bruk av det som skulle være et verktøy til bedre læring.

Lærebøker skal erstattes med ny teknologi. Sunn fornuft og god pedagogisk ledelse tilsier at lærere må være godt forberedt før elevene skal dra nytte av nettbrettet som pedagogisk hjelpemiddel.

Det formuleres blant annet slik i intervjuet med Linda Bergwitz: «Vi er også opptatt av at man tar opp for eksempel dette med klasseledelse i et digitalt klasserom, og andre utfordringer i møter innad på skolen og på foreldremøter.»

Det sies videre at lærerne opplever seg godt ivaretatt når det gjelder opplæring, og noen skoler har hatt gode «foreldreskoler».

Videre i artikkelen forsvares nettbrettet med at nesten alle elever uansett har mobil, og at det alltid vil være distraksjoner. «I min ungdomstid skrev vi lapper og så ut av vinduet», uttaler Linda Bergwitz.

Reaksjonen fra foreldre på nettbrettbruken i skolen er høyst forståelig. Avslutningen på artikkelen det vises til er følgende: «Vi tenker at det ikke er noen vei tilbake. Mange lærere melder om at nettbrett gjør arbeidshverdagen enklere. Man opplever å ha en tettere dialog om vurdering, vurderingen gjøres lettere og elever produserer mer.»

Skal nettbrettet være et hjelpemiddel for lærere eller et godt pedagogisk hjelpemiddel for elevene hvor nettbrettet brukes med forstand og solid pedagogisk styring i timer der det kan være nyttig?

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Faget i skolen burde ha et avgrenset timetall i uken tilpasset fag der det passer og være til hjelp hjemme med lekser. For øvrig ha sin plass i skolevesken hvor mobilen også bør ha sin plass.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags