Læring i det 21. århundre

NETTBRETT: – Lærebrettene er et ledd i en stor læringsreform, og Bærum kommune har jobbet systematisk og målrettet med innføringen, skriver innsenderne, som er medlemmer av hovedutvalg for barn og unge i Bærum.

NETTBRETT: – Lærebrettene er et ledd i en stor læringsreform, og Bærum kommune har jobbet systematisk og målrettet med innføringen, skriver innsenderne, som er medlemmer av hovedutvalg for barn og unge i Bærum. Foto:

Av

Digitalt. Bærums-skolenes nesten 17.000 elever har fått hvert sitt lærebrett som et viktig verktøy i sin skolehverdag.

DEL

Dette har et enstemmig kommunestyre vedtatt. I Bærum er digital skole kommet for å bli.

Les også: Tvangsdigitalisering av Bærumsskolen

Les også: Nettbrett kan ikke erstatte bibliotekarer

Vi kjenner ikke i dag den fremtiden våre elever møter når de skal ut i studie- og arbeidslivet. Vårt mål for hver og en av våre 17.000 elever er at de skal være rustet til å møte den fremtiden de skal leve i.

Digitale ferdigheter i skolen har vært lovpålagt siden 2006. Lærebrettene er et ledd i en stor læringsreform, og Bærum kommune har jobbet systematisk og målrettet med innføringen.

Læreren og det som skjer i klasserommet er det viktigste for bedre læring. Brettene er i seg selv ikke et «hokuspokusverktøy» for bedre læring. Det er den riktige bruken av brettet i undervisningen som er avgjørende.

Det vi så langt har erfart er at:

  • Gutters motivasjon og læringsutbytte øker. Det ser vi på resultatene fra nasjonale prøver. De opplever digitale verktøy som mer relevante, inspirerende og motiverende.
  • Sosial utjevning oppnås når vi sørger for at alle elevene har et likt digitalt verktøy, hvor alt er tilgjengelig, uansett sosial tilhørighet eller økonomi.
  • Elevene synes fag og oppgaver er morsommere og mer motiverende, og de får mer direkte tilbakemeldinger og underveisvurderinger fra læreren.
  • Noen lærere etterspør blant annet mer kurs og opplæring i bruk av nettbrett som læringsverktøy og at de bruker mer tid på forberedelser.
  • Lærere opplever at det er enklere å tilpasse undervisningen til hver enkelt elev. Samtidig uttrykker de at de har mer tid til hver enkelt elev.
  • Foreldre uttrykker at bruk av nettbrett har positiv påvirkning til eget barns læring, og at deres barn i stor grad har fått utviklet sin digitale kompetanse.

Vi må fortsatt sørge for en variert og relevant skolehverdag. Nå blir den også preget av mulighet for dybdelæring via tilgang på mange læringskilder, og med bruk av ulike søkeplattformer for å hente tilgjengelig informasjon.

Kildekritikk og kritisk tenkning blir stadig viktigere og må øves på og være en del av læringen og den digitale dannelsen.

For å lykkes videre må vi sørge for et tettere samspill og samarbeid med foreldrene og et enda bedre og systematisk kompetanseløft for lærerne.

Les også: Skole forbyr elevene å se på YouTube

Tilgangen på sosiale medier må hele tiden vurderes nøye. Men, vi må også passe på at satsingen ikke blir slik at vi kun «setter strøm på læreboken».

For å imøtekomme behovet for en plattform for tilpassede digitale læremidler har Bærum tatt initiativ til og utredet prosjektet «Digitale læremidler» i samarbeid med flere kommuner.

Formålet er å etablere en løsning for valg og bruk av digitale læremidler. Samarbeid på tvers av kommuner og sammen med nasjonale aktører gir gevinst på mange områder. Nå har over 60 kommuner, tre fylkeskommuner, Statped, KS og ulike kommunale innkjøpsforetak stilt seg aktivt til initiativet.

De siste månedene har det vært mye problemer med nettverket på skolene. Vi beklager de problemene våre lærere og elever har opplevd i klasserommene på grunn av omleggingen av den digitale plattformen.

Vi vil takke hver eneste elev, lærer og skoleleder som har stått i dette og ikke gitt opp. Vi forstår fullt ut den frustrasjonen som har vært.

Endring av skolevirksomhet og skolekulturer er utfordrende og tidkrevende. Men, når fagene blir mer motiverende, læres det mer og de positive resultatene vil komme.

Vi skal fortsatt ha en tett dialog med foreldre, lærere, og kunnskaps- og forskningsmiljøer, og vi skal hele tiden være åpne for endring i den digitale skolen.

Men, Bærumsskolen er på god vei inn i fremtiden.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Vi ønsker alle våre medarbeidere, elever og foreldre en riktig god og rolig julehøytid.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags