Ungdomstrinnet burde ha laptoper og ikke nettbrett

Av

Bærum kommunes burde hatt laptoper og ikke nettbrett på ungdomstrinnet.

DEL

LeserbrevSkoleledelsen argumenterer med at nettbrettet veier mindre enn en laptop, så det ikke blir for tungt å bære for elevene, og at det er bedre å ha med seg ut i naturen, i krø-timene o.l.

Dette mener jeg er barnetrinnbegrunnelser som ikke oppveier ulempene med nettbrett og fordelene med laptoper på ungdomstrinnet.

Som lærer i matematikk gir jeg opplæring i bl.a. regneark og dynamisk geometriprogram som GeoGebra. Dette krever et minimum av skjermstørrelse og gjør nettbrettet lite egnet.

Skjermen på ca. 20 cm x 15 cm er for liten, og når tastaturet brukes, blir det ca. 20 cm x 7 cm.

Ja, bare 7 cm, ja!

Det er altfor lite til å gi den nødvendige oversikten enten det er regneark med sparing og lån, grafiske framstillinger av funksjoner e.l. Brukervennligheten med å taste på skjermen er også dårligere enn å ha et fast tastatur med «musefunksjon», og eksternt tastatur til nettbrettet erstatter ikke det.

Bruk av laptop til f.eks. Excel og GeoGebra er derimot langt bedre i sin form og størrelse og stiller derfor i en mye høyere liga enn nettbrett. Det samme gjelder for arbeid med lengre tekster, inkludert multimodale tekster, uttaler flere norsklærere til meg. Det er faktisk en grunn til at videregående skole, studenter og arbeidsliv bruker laptop og ikke nettbrett til slikt arbeid. Derimot er nettbrett helt greit til å se film med, game, aviser osv., og det er sikkert bra langt ned i barneskolen der det arbeides lite med komplekse oppgaver. Men på ungdomstrinnet er nettbrett etter min erfaring ikke bra nok.

En 8. klassing klarer fint å bære med seg en laptop. Dessuten kommer det digitale læremidler snart i stedet for papirbøker, så da forsvinner argumentet med tunge laptoper også. Hva gjelder bruk av nettbrett i naturen, i kroppsøving o.l., så er det et søkt argument da det er en bagatellmessig liten del av timene på ungdomstrinnet der det skjer eller kommer til å skje, med mindre gaming og e-sport bli et kompetansemål i kroppsøving. Dermed faller også det argumentet bort, og når det ønskes å filmes e.l., så bruker elevene ofte mobiltelefoner. Hvis kommunen da mener at vi ikke kan basere oss på elevers bruk av private mobiler, så kan de heller ikke basere seg på deres bruk av private joggesko i kroppsøving.

I Bærum skal altså elevene bruke nettbrett i ti år, for så å sendes til videregående skole, studier og arbeidsliv der det brukes laptoper. Argumentet er at videregående skole sier at det ikke er noe problem. Det holder ikke, og jeg kan ikke basere min undervisning på at noe ikke er et problem. Bør jeg ikke bruke det beste som er tilgjengelig? Jeg mener det, og da er det laptoper og ikke nettbrett som er det beste. Det både fortjener og trenger elevene på ungdomstrinnet.

Kjetil Tonning

Realfagslærer

Østerås skole

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags