Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Nei til reklame i skolen

Bård K. Dahl fra Rødt spør i et innlegg i Budstikka om det var en ren ryggmargsrefleks som var grunnen til at vi stemte imot hans forslag, da oppvekstutvalget behandlet høringsuttalelse om ny opplæringslov. 

Vi har en viss forståelse for spørsmålet, basert på den politiske avstanden mellom de partiene vi representerer og Rødt, men svaret er nei.

Opprydding

Vi stemte imot fordi vi i all hovedsak støtter det offentlige utvalgets forslag om en helt nødvendig opprydding i opplæringsloven. Noen av forslagene, som å fjerne regler om organer for medvirkning er vi imot, og fikk også full støtte for dette i oppvekstutvalget.

Vi støtter utvalgets forslag om å ikke videreføre særreglene om reklame, og stemte derfor imot forslaget fra Rødt. Markedsføringslovens regler om beskyttelse av barn ble vedtatt etter reklameforbudet i opplæringsloven. Utvalget mener markedsføringslovens regler gir et tilsvarende vern som reglene i opplæringsloven, og argumenterer etter vårt syn godt for at Forbrukertilsynet bør ha en særlig oppmerksomhet mot reklame i skolen, ettersom barn og unge har et særskilt vern i markedsføringsloven.

Vern mot kjøpepress

I likhet med utvalget vil vi likevel understreke at kommunene uansett vil ha en plikt til å verne elevene mot kjøpepress og utilbørlig påvirkning ettersom de skal sørge for at elevene får et trygt og godt skolemiljø

Opplæringen skal dessuten være i samsvar med overordnet del av læreplanverket, som uttrykker flere verdier som er uforenlig med å la elevene utsettes for kjøpepress og utilbørlig påvirkning.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.