Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Nei til kommunal garanti for E18

Formannskapet i Bærum kommune vil bruke 2 til 4 milliarder kroner av folks penger på å garantere for en vei de mener er sterkt nødvendig. Vi i Liberalistene Bærum mener også at veien åpenbart er nyttig for mange, og at den gjerne kan bygges, men ikke for enhver pris.

At veien er ønsket av mange, er ikke et argument for det offentlige å bruke enorme summer på dette prosjektet. 2 til 4 milliarder er så mye at det er vanskelig for folk å relatere til beløpet. Rundt regnet er det 40.000 kroner per bæring i arbeidsfør alder. Det virker som dette bare blir tall på en skjerm for politikere når det er skattepenger det er snakk om. Ville pengene sittet like løst om det var deres egen inntekt det var snakk om? Neppe.

Selve kostnaden for veien er det ingen som vet særlig om, anslagene øker med noen milliarder hver gang det blir presentert et nytt regnestykke. Et anslag sier at den vil koste 60 milliarder kroner. I 2015 var anslaget 40 milliarder kroner, oppjustert fra et tidligere anslag på 20 milliarder kroner. Vi ender fort opp med et tresifret antall milliarder kroner om planene gjennomføres, det er det liten tvil om.

Dette, samtidig som sterke krefter arbeider for at bompengefinansiering skal skje med minst mulig omfang, gjør det til en risikabel affære for skattebetalere å gå med på bygging av denne veien med dagens politiske styre. Skal vi greie å få ned det totale skatte- og avgiftstrykket, kan vi ikke bruke disse pengene på motorvei.

Gi heller oppgaven til private aktører som kan få lov til å kreve inn bompenger på strekningen, så får en fort en klarhet i om en slik vei kan forsvares ut fra folkets vilje til å betale for den. Da slipper vi også disse dragkampene mellom partier som er pro-vei og vil kamuflere utgiftene som skatt, og de som er anti-vei og helst vil gjøre den så dyr at ingen vil tenke på å kjøre på den om det ikke er svært viktig. Det sikrer også at det i første rekke er en kost/nytte-analyse som ligger til grunn for hvordan veien eventuelt skal se ut.

Denne veistrekningen har vært et problem i årtier. Likevel har ikke det offentlige greid å løse problemet. Politikere velges for fire år av gangen, hvilket gjør det til en klossete affære å bygge ut en vei av et slikt omfang. Her burde det være på tide å tenke nytt og prøve å finne en løsning i det private næringslivet, hvor det ikke er valg som snur opp ned på alt hvert fjerde år. Frankrike og Spania har private motorveier, og det er ingen grunn til at Norge skal være noen sinke på området. Her har vi en gyllen mulighet, om vi tør å gripe sjansen!

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.