Skip to main content

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Nei til elsykler på sti

ØNSKER FORBUD: Oslo og Omland Friluftsråd sier nei til elsykler på stier i marka.

Si et tydelig nei til elsykler i marka.

Regjeringen ønsker å endre Markaloven og tillate elsykling på stier og skogs- og turveier i Marka og saken skal behandles i Stortinget 12 mars.

El-sykkelen er et flott og miljøvennlig fremkomstmiddel som er i ferd med å bre seg i samfunnet. Sykkelen brukes som transportmiddel til jobb, fritid og rekreasjon og åpner for muligheter til nye brukergrupper.

Vi synes det derfor er både naturlig og gledelig at regjeringen åpner for at elsyklene også kan brukes på skogs- og turveier i Marka. Marka er et «døgnåpent apotek» som ved denne lovendringen kan åpne for at flere kommer seg ut i frisk luft og kanskje oppdage nye spennende steder lenger inn i Marka. Vi heier på dette forslaget til lovendring.

Enig eller uenig? Ikke mobb kameraten min (bare fordi han elsykler)

Det at Regjeringen åpner for elsykling på stier også, synes vi derimot er et veldig dårlig og overraskende forslag. Da forslaget til endring om elsykler ble sendt ut på høring, sto det at elsykling på stier ikke skulle tillates. Nesten alle som svarte på høringene var enige i at elsykling på stier var noe man ikke ønsket. Overraskelsen var derfor stor da forslaget fra regjeringen kom og det ble åpnet for elsykling også på stier. Det er ingen brukergrupper som sloss for dette forslaget og hvorfor da presse gjennom en endring.

Marka skal være et fristed for alle brukergrupper i alle aldre og man skal trives og føle seg trygg når man er ute. Stiene er sårbare i forhold til slitasje og ved å åpne for el- sykling på stier så vil flere sykle på stiene og dermed vil slitasjen øke i tillegg til at det blir flere flerbrukskonflikter.

Utviklingen av elsykler er i rivende utvikling og det åpner for høyere hastigheter og stiene vil bli brukt som treningsløyper.

Kommunene og grunneierne kan si nei til å tillate bruk av elsykler på stier. Oslo kommune, Løvenskiold bruk og Losby Bruk har sagt tydelig ifra at de ikke vil tillate el- sykling på sine eiendommer og har gått sammen Oslo og Omland friluftsråd på vegne av markaorganisasjonene for å prøve å stoppe forslaget til lovendring. Det vil bli kaos og uoversiktlig dersom noen kommuner og grunneiere sier ja til elsykling på stier, mens andre sier nei.

Vi vil derfor på det sterkeste oppfordre alle kommuner til tydelig å si nei til el- sykling på stier samt påvirke sine lokale Stortingspolitikere til å gå imot endringsforslaget i markaloven.

Les mer på budstikka.no/debatt


Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler