Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Nedleggelse av busstopp

– Ruteendringen må settes på vent til det foreligger et fungerende alternativ, skriver innsenderen.

– Ruteendringen må settes på vent til det foreligger et fungerende alternativ, skriver innsenderen.

Foto: CECILIE SUNDBY

Ruter forsvarer nedleggelse av busstopp med at det vil gjøre de andre passasjerene på ruten glade.

Ja, dette er satt på spissen, og jeg forstår godt at det ikke er det Ruter mener. Men når jeg leser svaret fra Ruters pressevakt er det mye jeg reagerer på.

Tror Ruter virkelig så ille om sine passasjerer, at de blir glade når andre mister busstilbudet?

Svaret fra Ruter:

«Hei

Sykehusavdelingen i området ble lagt ned i januar, og en stor del av kundegrunnlaget har ligget i arbeidsreisene dit. Det er også en vesentlig omvei for de reisende på linje 280 å kjøre avstikkeren til Vardåsen, som i tillegg innebærer en betydelig kostnad.

Vi har stor forståelse for at de som får lengre gåavstand til nærmeste holdeplass med hyppige avganger er misfornøyd med avgjørelsen. Samtidig mener vi at gåavstanden er innenfor det akseptable. Linje 280 vil for øvrig få bedre punktlighet som følge av denne beslutningen, noe som vil være positivt for majoriteten av de reisende på linjen.

Med vennlig hilsen

Knut-Martin Løken

pressevakt Ruter As»

Om du spør en passasjer: «Ønsker du å spare fem minutter på din bussrute?», vil jeg tro de fleste sier ja. 

Men om du stiller spørsmålet: «Vil du ha en fem minutter kortere busstur om passasjeren som sitter på siden av deg, mister sitt busstilbud helt som en konsekvens?»

Jeg tror svaret sier seg selv, egentlig. Jeg vet hva jeg hadde svart iallfall.

– Man føler seg svært liten når man kjemper mot et stort selskap som Ruter, skriver Cecilie Sundby.

– Man føler seg svært liten når man kjemper mot et stort selskap som Ruter, skriver Cecilie Sundby.

Foto: KJETIL OLSEN VETHE

Ruter oppgir flyttingen av Oslo universitetssykehus som begrunnelse for ruteendringen, men ifølge ansatte ved avdelingen var det kun fem kollegaer som benyttet bussen. Det er 52 leiligheter i blokken og flere bolighus her på Vardåsen. Så argumentet virker litt meningsløst.

Om bussruten ikke har god nok punktlighet, vil kanskje første tanke være å endre avgangstid eller ankomsttid. Bare en tanke.

Forslag til løsninger:

● Bussrute «280 Asker – Dikemark» kan betjene Vardåsen.

● Bare noen av bussene stopper på Vardåsen, som tidligere.

● Endre avgangstid eller ankomsttid.

Vi har forståelse for en reduksjon i avganger, men ikke det som i praksis er en nedleggelse av vårt busstilbud. 

Alt vi ønsker er å komme oss til og fra jobb, skole og andre aktiviteter. En servicebuss to ganger daglig, på ukurant tidspunkt er ikke tilstrekkelig. Elever som bruker bussen til skolen, må da gå 1,4 km langs smale veier uten fortau. Og eldre som er dårlig til bens, skal de gå like langt til og fra butikken?

Den siste tiden har vært svært stressende, da det er kort tid til ruteendringen 9. august. Bussen er veldig viktig for oss som bor her, og ruteendringen har stor innvirkning på vår hverdag. Vi ønsker ikke å flytte, og ikke alle har råd eller mulighet til å flytte eller skaffe seg en bil.

Myndighetene oppfordrer alle til å bruke kollektivtransport. Samtidig sitter noen på et kontor med linjal og kalkulator og gjør endringer med et pennestrøk som påvirker menneskers virkelige liv.

Man føler seg svært liten når man kjemper mot et stort selskap som Ruter. Heldigvis har jeg mange naboer, og sammen skal vi stå på til fornuften seirer og vi igjen kan ta bussen til og fra Vardåsen.

Ruteendringen må settes på vent til det foreligger et fungerende alternativ.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.