Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Navigare necesse est

– To ting bør vurderes seriøst med bakgrunn i denne sommerens tettpakkede Langårasund, skriver innsenderen. Her fra Middagsbukta på sankthansaften.

Foto: CHRISTIAN BREVIK

Det kan vi være enige om, men må du alltid ha det så travelt?

Langårasundet – som går fra Holmenfjorden til Viernbukta – er cirka 1,9 km langt og har en fartsgrense på 5 knop. Det betyr hvis du ferdes i jevn fart og kjører hele sundet på mindre enn litt over 12 minutter, så har du kjørt for fort. Og det er du ikke alene om.

Øst i Langårasundet er det et område som har populærbetegnelsen Middagsbukta. Navnet stammer fra den tiden da 8-, 10- og 12-metere med vimpel fra Kongelig Norsk Seilforening lenset seg inn sundet mellom Haraholmen og Oustøya, og ség inn i le i den østligste enden av Langårasundet for nettopp å spise middag. 

Når de skulle ut igjen var det bare for lettmatrosen å hoppe i lettbåten (jolla) og buksere seileren ut i vinden igjen. 

Området kalt Middagsbukta er ikke mer enn omtrent 300 meter langt og 200 meter bredt. Søk etter stedet i norgeskartet. Tenk at du setter en passer i spissen på det merket som kommer opp og slå en sirkel som akkurat berører Brønnøya og Langåra, og – voila – der har du hele Middagsbukta.

Betegnelsen Middagsbukta, og sakte fart i sundet-bestemmelsen, er fra før siste verdenskrig. Hva slags typer skrog var det vanlig at båter som kunne kjøre fort hadde den gangen, eller – hvor store bølger laget de vanligvis på sakte fart? 

Hensikten med bestemmelsen om sakte fart er, i tillegg til sikkerhet for båter og badende generelt, også at det skal være mulig for dem som ligger i 18- og 20-fots småbåter å drikke kaffe uten å få denne og koppen i fanget. 

Du har forstått hensikten med fartsbegrensningen hvis du oppfatter den til «Maks 5 knop forutsatt at du ikke lager sjenerende bølger» (inkludert skadeforvoldende bølger på bryggeanlegg eller båter som ligger i disse).

Sommeren i år har vist at et stort antall båtførere ikke tar særlig hensyn til hverken andres personsikkerhet eller brygger/båter. 

Redningsselskapet jublet over et stort antall nye båtførerbevis i år. Sett fra strandkanten har de dessverre ikke evnet å få kandidatene til å forstå hvor sakte 5 knop egentlig er, eller hva leden er og hva som bestemmer hvor leden går. 

Dessuten kan det være på sin plass å lære nye båtførere at innførte fartsbegrensninger gjelder hele året, og ikke bare i juni, juli og august, slik denne høsten klart har vist at svært mange båtfører må ha oppfattet det til.

To ting bør vurderes seriøst med bakgrunn i denne sommerens tettpakkede Langårasund:

Det første er å redusere fartsgrensen i sundet til 3 knop. Det er allerede i dag fullt mulig å kjøre mye fortere og lovlig på utsiden av Langåra, hvis man har det travelt. 

Det andre er at alle maskindrevne fartøy som kan gå over 5 knop, eller på grunn av skrogfasongen lager sjenerende bølger ved lavere hastighet, er registrert og har klart synlige registreringsnummer på begge sider. Det er så greit å la være å ta hensyn (på alle mulige måter) hvis det kan gjøres anonymt, kanskje kan flere bli mer hensynsfulle hvis de vet at de kan spores. Og dessuten er det greit at det blir en slutt på uregistrerte båter som henlegges av ukjente eiere.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.