Lokale bedrifter kan hjelpes bedre

LEVERANDØRLISTER: Føringene som legges inn i offentlige anbudskonkurranser, er avgjørende for hvilke aktører som kan være med og kjempe om de offentlige oppdragene. Her kan våre kommuner for eksempel se til hovedstaden, mener Budstikka.

LEVERANDØRLISTER: Føringene som legges inn i offentlige anbudskonkurranser, er avgjørende for hvilke aktører som kan være med og kjempe om de offentlige oppdragene. Her kan våre kommuner for eksempel se til hovedstaden, mener Budstikka. Foto:

I Asker går kun én av ti kroner til lokale leverandører når kommunen behøver å kjøpe varer og tjenester fra næringslivet.

DEL

Dette er Budstikkas lederartikkel lørdag 12. august 2017.

I Bærum går én av fire kroner til lokale bedrifter. Det er stor forskjell.

Les også: Eget næringsliv velges bort i Asker og Bærum

Les også: Politikerne ønsker å tilrettelegge for lokale leverandører

I Bærum opplyses det at kommunen har vært bevisst på å bidra med tett kommunikasjon og også bedriftsbesøk hos lokale aktører for å klargjøre kommunens behov. Slik at lokalt næringsliv lettere skal kunne komme seg inn i konkurransen ved offentlige anbud og leveranser. Det kan tenkes at dette forklarer noe av forskjellen, det vites ikke sikkert. Næringsrådene i begge kommuner varslet forrige uke at de i egne møter ville dykke ned i lokalavisens statistiske funn for 2016-innkjøpene.

Det er bra. For Budstikkas gjennomgang av leverandørlistene siste år dokumenterer godt at verden er blitt mer krevende for små, lokale leverandører. Renovasjonsselskapet RenoNorden er et godt og ferskt eksempel på dette: Sentraliserte og spesialiserte leverandører konsoliderer seg og kan underby små, lokale (men ofte mer stabile, viser det seg i praksis) aktører. Fordi de større aktørene for det første får ekspertise på å formulere anbud, de gjør det ofte og mange steder. Større aktører kan dessuten legge inn lavere marginer hvert sted, når volumet samlet blir større.

Det som noen ganger tapes er lokal kunnskap og forankring for bedriftene, tilsvarende lokal ansvarsfølelse og stabile bedrifter med lokalt fast ansatte. Hvilket gir skatteinntekter for kommunene.

Anskaffelsessjef Tommy Hestem i Asker kommune var meget klar i Budstikka da han slo fast at likebehandlingsprinsippet innen hele EU- og EØS-området forbyr såkalt «geografisk diskriminering». Hestem tolker dette som at kommunen i de aller fleste tilfeller ikke kan favorisere lokale leverandører. Regelverket sier fri konkurranse om oppdragene, og det er riktig.

Men det finnes likevel muligheter for kommuner til å hjelpe lokalt næringsliv, også hva angår leverandøranbud. God kommunikasjon og kunnskapsdeling er én ting.

Men det kan være smart å se på hvordan Oslo kommune forbilledlig stiller krav til eksempelvis lærlingeplasser for unge fagarbeidere. Og også krav til fast ansatte hos leverandøren. Dette som klare kriterier anbudsgiver må oppfylle. I tillegg til å være billigst.

Da er det ikke sikkert at eksempelvis en lokal søppelleverandør kommer dårligere ut av den frie konkurransen, likevel.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Det er som vi vet mangel på både lærlingeplasser og faste jobber innen enkelte bransjer også der vi bor.

Dette er Budstikkas lederartikkel lørdag 12. august 2017.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags