Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Når kirkens stemme utfordrer

ENGASJERT: – Kirken i Asker er stedet for å løfte frem Guds ord og for samtale om hva dette betyr for oss, skriver Sigrun Møgedal (73), som er leder i globalt utvalg i Asker menighet.
ENGASJERT: – Kirken i Asker er stedet for å løfte frem Guds ord og for samtale om hva dette betyr for oss, skriver Sigrun Møgedal (73), som er leder i globalt utvalg i Asker menighet.

Tilsvar til innlegg fra Asker Frp og Med Israel for Fred (MIFF) i Budstikka 28. september.

At det provoserer Fremskrittspartiet og Med Israel for Fred at vi lar stemmene fra kirkene i det okkuperte Palestina utfordre oss som søsterkirke i Norge er ikke uventet.

Les også: Propaganda fra kirken

Les også: Helvete og «Fri Palestina» i Asker kirke

Les også: Palestina i Asker kirke

Det overraskende er at argumentasjonen i innleggene fra Ellingsen i Frp og Myrland i MIFF ikke våger å ta utgangspunkt i den faktiske konflikten og situasjonen folk lever i.

Det er mange stemmer og mange parter som ønsker å påvirke vår forståelse av hva som er sant om denne konflikten.

Men det er liten uenighet om at okkupasjon, vold og gjensidige trusler er en realitet i dette bildet.

Den ene FN-resolusjonen etter den andre beskriver denne realiteten. For interesserte lesere vil jeg anbefale resolusjonen fra FNs generalforsamling i 2011, som gir en god historikk og klar virkelighetsbeskrivelse, inkludert av okkupasjonen som realitet.

Det er derfor drøy kost å lese Ellingsens innlegg, der han skriver «Når kirken nå på nytt brukes til propaganda mot Israels påståtte okkupasjon av det ikke-eksisterende landet Palestina, så vil den som kjenner litt til historien vite at dette er historieforfalskning.»

Slik sett er innlegget fra Myrland og MIFF tettere på livssituasjonen slik den er for folk i dag på Vestbredden og i Gaza. Han prøver å gå inn i «kirkens språk», men bruker det til å polarisere, relativisere og politisere.

Som daglig leder for MIFF er hans oppgave «å skape en dypere og større sympati for Israel og det jødiske folk», slik det står i formålsparagrafen.

Det er ikke lett å forstå at det gjøres best ved forvridde kommentarer og gjennom angrep på sognepresten i Asker.

På et slikt grunnlag egner ingen av disse innleggene seg for videre samtale om hvordan vi som kirke tar utfordringene fra kristne brødre og søstre på alvor og står sammen med dem i kjærlighet, bønn, håp og tro – og i tålmodig og trofast arbeid for å bringe dagen for rettferdighet og fred nærmere for alle som er berørt av denne konflikten.

Den fastlåste situasjonen i forholdet mellom Israel og Palestina egner seg ikke for forenkling, slagord og politisk retorikk. Hadde det vært enkle løsninger hadde de to partene og FN funnet løsninger for lenge siden.

Kirken i Asker er stedet for å løfte frem Guds ord og for samtale om hva dette betyr for oss.

Det handler også om at vi ikke gir teologisk skalkeskjul for den urettferdigheten mennesker lever under, i Palestina og i mange andre steder der tro står under press og liv går til grunne.

Vi er ikke stedet som kan peke ut politiske svar. Men vi er stedet der troen på Jesus Kristus og hans kjærlighetsbudskap utfordrer oss.

Vi trenger det for vår egen del. Og vi trenger det som del av en verdensvid kirke, for å sammen lytte til Guds stemme i en kompleks virkelighet.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Det er også formålet når Asker menighets globalt utvalg sammen med Kirkeakademiet inviterer til tre temakvelder denne høsten, der alle er velkomne til å delta i samtalen. Første møte er på Askertun onsdag 25. oktober klokken 19.30.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.