Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Nærskole er integrering i praksis

Viken fylkeskommune fikk et valgresultat som ville farge inntaksordningene til de videregående skolene i vårt nye fylke. Med SP, SV, MDG og AP ved roret er alle klar for nærskoleinntak, som fylkesrådet har stadfestet i sin politiske plattform for valgperioden. Men det ser ut som vi må vente, da en midlertidig ordning med karakterbasert inntak likt som det er praktisert i tidligere Akershus ble vedtatt i fylkestinget før jul. Dette var basert på byråkratiske hindringer, ettersom ingen etter sigende hadde sett for seg at det vil kunne komme partier til makten som vil ha nærskole som sitt prinsipp for inntak. Datasystemene var ikke rigget for dette, selv om både Buskerud og Østfold har hatt nærskoleinntak i en årrekke.

Det er godt å vite at posisjonen i Viken ønsker å sikre nærskoleprinsippet og at det betyr at «avstand til skolen du søker på, teller mer enn karakterene dine. Samtidig skal alle kunne søke seg til andre skoler og regioner, om de selv vil.» Det stemmer bra med Utdanningsforbundets politikk. Utdanningsforbundet ønsker en inntaksordning som er basert på like muligheter for alle uavhengig av sosial bakgrunn, at elevene får overkommelig reisevei, og at den fremmer sosial utjevning og integrering. I praksis vil ikke et karakterbasert inntak innfri dette. Karakterbasert inntak skaper store ulikheter mellom skoler, og øker sosial ulikhet og segregering. Tankegangen om et fritt skolevalg er basert på en rå konkurranse mellom elever, og mellom skolene. Det er altså karakterbasert, og bare de med de beste forutsetningene for gode karakterer, og faktisk får det, kan velge. Utdanningsforbundet er helt enig i at elever skal kunne velge en annen skole enn sin nærskole av ulike årsaker, men retten til å gå på nærskole skal telle mer.

Det virker som noen politiske partier mener at et karakterbasert inntak i områder er å betrakte som nærskole, siden det er relativt «nært». I all den tid dette inntakssystemet baserer seg på en rå konkurranse, med muligheter for økende store forskjeller mellom skolene, segregering og dårlig integrering kan det ikke kalles nærskole, uansett om distansen mellom skolene er liten. Det er farene med konkurransen vi er bekymret for, og det trengs bare to skoler i et «område» for å skape forskjeller.

Det trengs bare to skoler i et «område» for å skape forskjeller.

I disse dager har posisjonen invitert opposisjonspartiene i Viken til å komme sammen for å finne en inntaksordning som alle kan være fornøyd med. Et slags påskeegg der alle kan finne noe godteri de kan klare å fordøye. Et prisverdig forsøk på å få ferdig en inntaksordning før sommeren, en inntaksordning som kan stå seg over flere valgperioder. 

Utdanningsforbundet og velgerne som stemte på posisjon under valget i høst, har klare forventninger om hva som må komme ut av dette kompromisset. Dagens midlertidige inntaksområder er ikke nærskole, uansett hvordan man snur og vender på det.

I all den tid inntaksordninger er en av de største politiske skillelinjene i fylkespolitikken er bestillingen klar, velgerne vil ha nærskoleprinsippet i Vikens videregående skoler.

Utdanningsforbundet i Viken vil ha en helhetsskole, der ungdom fra ulike sosiale lag blandes. Det er integrering i praksis. 

Per Kristian Solevåg.

Ulrik Falck
Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.