Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Nå må løftene om Ringeriksbanen oppfylles

Politikere og jernbanefolk var i september 2019 på befaring ved Bjørnegård ungdomsskole på Slependen, der det er planlagt tunnelinnslag og anleggsområde for Ringeriksbanen, en 40 km splitter ny dobbeltsporet jernbane mellom Sandvika og Hønefoss. I Bærum vil banen gå i tunnel hele strekningen.

Politikere og jernbanefolk var i september 2019 på befaring ved Bjørnegård ungdomsskole på Slependen, der det er planlagt tunnelinnslag og anleggsområde for Ringeriksbanen, en 40 km splitter ny dobbeltsporet jernbane mellom Sandvika og Hønefoss. I Bærum vil banen gå i tunnel hele strekningen.

Foto: Trine Jødal

Vi, 14 ordførere langs hele Bergensbanen, setter nå vår lit til at våre regjeringsmedlemmer og stortingsrepresentanter oppfyller gjentatte løfter om oppstart av Ringeriksbanen i 2022.

En forkortelse av Bergensbanen med én time er helt avgjørende for nærings- og befolkningsutviklingen langs hele banestrekningen.

Det har de siste stortingsperiodene vært tverrpolitisk enighet om viktigheten av å bygge Ringeriksbanen og dermed endelig kunne realisere Bergensbanens forkortelse. Dette er det også i det nye Stortinget.

Nå stoler vi på at den nye regjeringen, sammen med det nye Stortinget, vil ta stafettpinnen raskt videre gjennom konkret handling.

Den forrige regjeringen, med full støtte i Stortinget, la et godt grunnlag for prosjektets fremtid. Nå stoler vi på at den nye regjeringen, sammen med det nye Stortinget, vil ta stafettpinnen raskt videre gjennom konkret handling.

Slik er traseen planlagt for Ringeriksbanen mellom Sandvika og Hønefoss.

Slik er traseen planlagt for Ringeriksbanen mellom Sandvika og Hønefoss.

ILLUSTRASJON: Bane Nor

Vi har heldigvis, både i regjeringen og Stortinget, solide støttespillere som vi stoler på at oppfyller det som de offentlig har lovet om Ringeriksbanen. Et lite knippe er:

  • Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) i Ringerikes Blad 10. oktober 2020: «Jeg kan love at Arbeiderpartiet skal gjøre det vi kan for å få til så rask byggestart som mulig». «Det er også viktig at det fattes en investeringsbeslutning for Ringeriksbanen».
  • Stortingets visepresident Sverre Myrli (Ap) i Ringerikes Blad 8. juni 2020: «Vi er HELT klare på at dette prosjektet skal gjennomføres. Alt ligger til rette nå, og vi trenger ikke flere forsinkelser.» 
  • Stortingsrepresentant Per Olaf Lundteigen (Sp) i Ringerikes Blad 24. juni 2021: «Denne utbyggingen er veldig viktig for området, ettersom den vil korte ned reiseveien på Bergensbanen med en time. Dette vil igjen gi en helt ny situasjon for bruk av tog på strekningen Oslo-Hallingdal-Bergen».
  • Fylkesråd for samferdsel i Viken Olav Skinnes (Sp) i Ringerikes Blad 15. februar 2021: «I Senterpartiet står vi på at prosjektet skal få en byggestart i 2021».
  • Stortingsrepresentant Audun Lysbakken (SV) og stortingsrepresentant Kathy Lie (SV) i Ringerikes Blad 14. august 2021: «Mitt mål er å få arbeidene i gang i 2022. Det er på tide at Ringeriksregionen får et moderne og relevant transporttilbud».
  • I tillegg har tidligere fylkesrådsleder i Viken, Tonje Brenna (Ap), nå kunnskapsminister, ved flere anledninger talt varmt for Ringeriksbanen. Viken hadde også Ringeriksbanen som førsteprioritet i sitt innspill til nåværende Nasjonal Transportplan (NTP).
  • Olje- og energiminister Marte Mjøs Persen (Ap) har som ordfører i Bergen vært en stor tilhenger av Ringeriksbanen.

Vi ber disse, samt alle andre venner av Bergensbanen i Regjeringen og på Stortinget, om å sørge for at Nye Veier AS (som før sommeren overtok ansvaret for prosjektet fra Bane Nor) får de nødvendige økonomiske og andre rammebetingelser slik at prosjektet kan gjennomføres uten ytterligere forsinkelser.

Bærums ordfører Lisbeth Hammer Krog (H) deltar sammen med 13 andre ordførere i et opprop om Ringeriksbanen.

Bærums ordfører Lisbeth Hammer Krog (H) deltar sammen med 13 andre ordførere i et opprop om Ringeriksbanen.

Foto: KARL BRAANAAS

Dette innebærer at forberedende arbeider igangsettes i 2022, og at det blir full oppstart i 2023.

For å få til dette, må investeringsbeslutning og utbyggingsavtale mellom Nye Veier og Samferdselsdepartementet godkjennes av Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet 2023 i desember neste år.

Dersom dette mot formodning ikke skulle skje, så er det et politisk ansvar at Ringeriksbanen da nok en gang utsettes. Kan regjering og storting være bekjente av å begå et slikt, alvorlig løftebrudd?

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.