Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Nå er søkelyset på Arbeiderpartiet

Fungerende fylkesrådsleder Halvard Ingebrigtsen (Ap) sier han vil ha rask dialog med E18 videre, etter at flertallet i Viken torsdag trakk garantien til prosjektet.

Foto: KARL BRAANAAS

I 16 år har Ole Andreas Lilloe-Olsen (V) arbeidet med E18 som folkevalgt i Bærum. 

Nå er han innvalgt i Viken og kunne dele med fylkestinget sin klassereise på E18. Om slitne beboere som gråter i fortvilelse over alle utsettelsene. Om hvordan han i alle disse årene har vært med på å kna prosjektet fra «et New Jersey Turnpike» til den E18-løsningen som ligger på bordet i dag. 

Og som flertallet i Viken torsdag opphevet garantien for

Mandag advarte samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) det rødgrønne fylkesrådet nettopp mot å trekke den lånegarantien Akershus fylke vedtok før sommeren. Tirsdag fulgte Hareide opp med å utsette behandlingen av bompengeproposisjonen i Stortinget. 

Høyres Anette Solli mente utsettelsen også måtte gi utsettelse i fylkestinget. Men Aps Bjørn Tore Ødegården brukte omtrent 30 sekunder på å legge utsettelsesforslaget dødt, uten knapt å berøre motargumentene. 

Elefanten i rommet er veikapasiteten

Her var veien til å fjerne garantien målet, og kravet om lovlighetskontroll knapt for en fartshump å regne.

Med konklusjonen gitt på forhånd ble debatten i fylkestinget nærmest rituell, preget av etter hvert godt kjente standpunkter. 

Fungerende fylkesrådsleder Halvard Ingebrigtsen (Ap) gjentok de tre hovedargumentene for å trekke garantien: Manglende kollektivterminal på Lysaker, veikapasiteten og finansieringen (les: den høye andelen bompenger). 

Han varslet også at han raskt ønsker å komme i dialog om veien videre. Hvor provoserende en slik uttalelse er på ordførerkontorene i Asker og Bærum, skal få ligge nå.

For skal vi tro de sentrale aktørene, så ønsker alle å få til Lysaker-terminalen. Altså synes den løsbar – i den grad man kan ha en så enkel tilnærming til prosjekter i milliardklassen. 

Elefanten i rommet er veikapasiteten. Avhengig av hvem du spør, så får du ulike svar på om ny E18 vil gi økt trafikk inn og ut av Oslo.

Lenge danset MDG rundt spørsmålet, og holdt seg til å snakke mest om kollektivløsninger. Men både Nikki Schei og Signe Bakke Sølberg, partirepresentanter både i Bærum og Viken, understreket sin motstand mot E18-prosjektet i sin nåværende form. 

Det åpner for flere strategiske spørsmål. Er kollektivterminalen en seier god nok for MDG eller har de fått los på noe større, nemlig en nedskalering av hele prosjektet? 

Enighet om nye veiløsninger er ingen quickfix. Med et stortingsvalg neste høst jobber tiden for MDG, og det vet de selvsagt. Og i sosiale medier feiret de torsdag kveld som om E18-prosjektet nå er stoppet.

Hvilket bringer søkelyset tilbake på Arbeiderpartiet. 

Er den kollektivterminalen de selv var med på å ta ut tidligere, men som de snakker stadig høyere om nå, betydningsfull nok alene til å sikre noe annet de også snakker høyt om, nemlig rask avklaring? 

Svaret kan ligge i Knut Arild Hareides evne til å finne en samlende løsning.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.