Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Nå er det kollektivbrukernes tur

– Bompengene som tas inn i Bærum, bør primært gå til å finansiere bedre kollektivtilbud og et sammenhengende sykkelveinett, skriver Kristoffer Robin Haug og Signe Bakke Sølberg, som er 2. og 3.-kandidat i Akershus for Miljøpartiet De Grønne. Sølberg er medlem av kommunestyret og formannskapet i Bærum.

– Bompengene som tas inn i Bærum, bør primært gå til å finansiere bedre kollektivtilbud og et sammenhengende sykkelveinett, skriver Kristoffer Robin Haug og Signe Bakke Sølberg, som er 2. og 3.-kandidat i Akershus for Miljøpartiet De Grønne. Sølberg er medlem av kommunestyret og formannskapet i Bærum.

Foto: Camilla Storvollen

Dagens miljøproblemer krever at vi snur transportsystemet vårt på hodet. 

MDG er klar for å ta et tak for å gjøre det lett å velge rett reise for klima, fordi kollektivtilbudet skal bli så bra at det blir et naturlig førstevalg for alle. Når vi satser på tog og buss, sparer vi plass, reduserer kø, sparer natur og utjevner forskjellene mellom de som har råd til bil og ikke.

I flere tiår har samfunnet tilrettelagt for bilen. Politikernes tunnelsyn på bil og vei har gått på bekostning av sykkelveier og jernbane. Det har gitt oss lokal forurensning og større risiko for katastrofale klimaendringer. 

Fordi bilen tar så mye plass i forhold til alternativene, har det også ført til større tap av natur enn nødvendig og lange pendlerruter fra steder som ikke er planlagt med gode nok kollektivløsninger.

Nå er det på tide å snu trenden, for både mennesker og miljø. Å satse på toget i stedet, vil være mye mer klimavennlig, plasseffektivt og ikke minst tilgjengelig uavhengig av alder. 

Ikke alle har råd til å eie en bil og en eiendom med garasje, men du trenger ikke investere mange tusen før du bruker en togskinne. Likevel kan tog og annen kollektivtransport oppleves dyrt, derfor vil vi sette ned kollektivprisene med 20 prosent, gjøre billetten gratis for alle under 26 år og innlemme hele Bærum i sone 1.

Toget er helt overlegent bilen når det gjelder reisetid inn til byen, men vi kunne trengt flere avganger å velge mellom. Derfor haster det å utvide kapasiteten. Vi vil prioritere en etterlengtet jernbanetunnel og gjøre Flytogets kapasitet tilgjengelig for alle som har Ruter-billett. 

Dessuten bør bompengene som tas inn i Bærum, primært gå til å finansiere bedre kollektivtilbud og et sammenhengende sykkelveinett som også omfatter ekspressykkelveier. Slik kan vi hjelpe mange flere ut av bilavhengigheten.

I vår tid er det å bruke opp samferdselsbudsjettet på investeringer som E18 og E16 helt bakvendt.

 Nå trenger vi ikke å låse oss enda mer fast i fortiden, der alle trafikkproblemer ble løst med mer asfalt. I vår tid skal vi tenke smartere og benytte oss av fleksibiliteten i hjemmekontor, selvkjørende busser, elsykler, elsparkesykler og digital trafikkstyring. 

I vår tid mangler vi ikke veier, vi mangler natur som ikke er truet av nye veiprosjekter.

Dessverre trenger både høyre- og venstresiden hjelp til å oppdatere synet sitt på privatbilismen i tråd med utviklingen. MDG er partiet som jobber for å trekke de andre inn i fremtiden der effektive, kollektive løsninger står for mesteparten av transporten.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.