Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Motorveien blir ikke borte med ny E18

Slik er Strand-krysset planlagt. Her går nye E18 i tunnel, veien som går gjennom rundkjøringen er dagens E18, som skal bli en lokalvei. Til høyre og venstre går henholdsvis sykkel – og bussveien.

ILLUSTRASJON: STATENS VEGVESEN

Debattansvarlig i Budstikka Dag Otter Johansen skriver en kommentar 23. oktober om E18. Han antyder her at ny E18 vil få «mye av trafikken under bakken» og at ny E18 vil «avlaste presset på lokalveiene».

Rettere sagt så skriver han om irritasjonen mange opplever over at byrådet i Oslo vil frata befolkningen i Bærum og Asker denne muligheten. Men stemmer dette? Hva er fakta?

Vi kan være enig med Budstikka at det kan oppfattes slik han beskriver det. Det er ikke så rart når det er slik historien feilaktig presenteres fra E18-selgerne. Hva er fakta?

Ca. 43 prosent av planlagt Bærums-strekk fra Lysaker til Blommenholm går i tunnel eller lokk. Resten er åpen motorvei med støyskjerm. Over planlagt tunnel kommer et massivt veisystem med nye trafikkmaskiner for av- og påkjøring. Støv går etter planen urenset ut fra tunnelene.

Ettersom kapasitet øker på E18, så vil over tid flere kjøre bil, ikke færre

Renere luft og mindre støy? Ja, hvis du er blant de 43 prosent som er heldig og bor på rett sted. Og hva med «mindre press på lokalveiene»? Det motsatte vil skje.

Ettersom kapasitet øker på E18, så vil over tid flere kjøre bil, ikke færre. Bilene kommer ikke ut av ingenting. De kommer fra der folk bor. Dermed vil selvsagt trafikken øke også på lokalveiene. Presset blir ikke mindre, men større. Vi får flere biler på veiene, og mer mikroplast i Oslofjorden fra dekkslitasje.

Asfaltpartiene med Høyre og Ap i spissen, og med ordførerne i Bærum og Asker som fremste våpendragere, har i en årrekke skapt et falskt bilde av E18 som «miljøprosjekt». I tillegg har de skapt falske forhåpninger hos dem som bor langs E18 om snarlig innløsning av boligen deres. Når kritikken kommer så skylder de på motstanderne av E18-planene i stedet for å ta ansvar selv for at de har solgt skinnet før bjørnen var skutt.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.