Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Mer sykling - vakkert, men tullprat

GRINIVEIEN: – Det har kommet en fin rundkjøring i Griniveien der hvor man kjører til/fra Vollsveien, og det er stengt en påkjørsel litt høyere opp. Ellers er det meste som før, og mange flere syklister på Griniveien blir det neppe med det første, skriver innsenderen.

Det er mye rart en som syklist skal få høre.

Det siste er at sykkelbruken i Bærum skal økes til 20 prosent i løpet av noen år. Vakkert, men slik realitetene er blir det bare tullprat.

Les også: Sykkelstrategi på lavgir

Les også: Sykling og prioriteringer

Jeg har vært transportsyklist og markasyklist i flere tiår, så jeg regner med å ha et visst grunnlag for å uttale meg.

Og det har blitt noen mil på sterkt trafikkerte veier. For den som sykler langt og mye er man nesten nødt til å begi seg ut i trafikken. Jeg tror ikke dette vil endre seg mye i overskuelig fremtid.

I flere år syklet jeg strekningen Vollsveien fra Eiksmarka til Lysaker og videre inn i Oslo.

Men Vollsveien var og er et mareritt i rushtiden.

En smal stripe fortau et stykke på siden mot Lysakerelva er risikosport for den som våger seg på den.

Det raser ut masse der, og en kan risikere å havne nedover bratte skråninger.

Etter jobbskifte for en del år siden ble det slutt på å sykle her for meg.

Men alternativet ble ikke stort bedre for da ble det sykling til Røakrysset og videre.

Nå er det brukt nærmere 100 millioner kroner på noen meter sykkelvei langs Griniveien til Lysakerelva.

For oss som kommer fra Eiksmarka var det allerede en trasé her mot broen over Lysakerelva. Men det har kommet en fin rundkjøring i Griniveien der hvor man kjører til/fra Vollsveien, og det er stengt en påkjørsel litt høyere opp.

Ellers er det meste som før, og mange flere syklister på Griniveien blir det neppe med det første, for utfordringene for dem som bor lenger inn i Bærum, er de samme som før.

Dessuten, strekningen Lysakerelva-Røakrysset kan fortone seg som et mareritt i rushtiden.

De fleste som kommer Griniveien skal videre over Røa. Noen samordning over kommune- og fylkesgrenser ser det ikke ut til å være når det gjelder forholdene for syklister.

Verdt å nevne er at som transportsyklist er man ikke på søndagstur. Man vil raskest mulig frem uten for mye omkjøring, og velger trasé etter det.

Det synes jeg også syklister skal fortsette med. Marker deg i trafikken der hvor det er mest hensiktsmessig.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Følg trafikkreglene, vær synlig, ikke stå på retten din for enhver pris og bruk huet – da går det – som regel – bra!

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler