Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

MDG er rødgrønt

Når Hanne Lisa Matt (MDG) stiller spørsmålet «Vil dere velge blågrønt, Høyre?» (Budstikka 16.09.), tyder det på at hun selv er blågrønn og følgelig har valgt feil parti.

Her er syretesten på å være rød- eller blågrønn:

Det er ikke mulig å levere på 1,5-gradersmålet uten å spille på lag med markedsdynamikken. Det grønne skifte krever enorme investeringer. Pengene er der i rikt monn, men kun fungerende markeder kan gjøre grønne investeringer konkurransedyktige. Uten dette kan en håndterbar utfordring bli til en selvforskyldt eksistensiell krise.

MDG er ikke markedsdynamikkens beste venn. «Miljøpartiet De Grønnes mål er et medmenneskelig samfunn i økologisk balanse. Økonomien skal underordnes sunne økologiske prinsipper …...» (Fra programmet).

Bærekraft betyr bra

Markedsdynamikken skal således «underordnes økologiske prinsipper»; ikke forsterkes, motiveres eller mobiliseres til fordel for det grønne skifte. MDGs politikk er derfor ikke bærekraftig. Bærekraft betyr bra både for klima, for kapitalen og for folk flest. - Bra for kapitalen er ikke MDGs greie; noe som kan gjøre det svært varmt for folk flest.

Det heter seg «vis meg dine venner og jeg skal si deg hvem du er»:

SV skriver at «SV vil motarbeide kommersialisering» som er en del av drivkraften i markedsdynamikken og «begrense kapitalens makt» fremfor å motivere den til å gå grønt.

«Rødt» tar det helt ut: «Kapitalismen er en trussel mot livet på kloden» hvilket er det motsatte av å være det grønne skiftes beste venn. – Interessant nok har partiet fått med seg at verdens 100 største selskap står for 70 prosent av verdens klimagassutslipp. Det er en overkommelig oppgave å få 100 bedriftsledere til å få grønt til å betale seg. – Revolusjonære doktriner gir ikke en slik effekt.

Før stortingsvalget 2021 bør følgelig MDG besvare følgende spørsmål: Vil parti gå fra rødgrønt til blågrønt? - Svaret bør bli ja for klimaets skyld.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.