Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

MDGs sanne jeg

Foto: Knut Bjerke

Det er forståelig at styreleder i Asker MDG, Even Gulowsen, kommer partikollega Hanne Lisa Matt til unnsetning i en debatt som dreier seg om MDGs sanne jeg. 

Jeg skriver: «Skille i politikken går etter evne til å håndtere klimautfordringen. Da er incitamenter for investeringer i ny klimavennlig energi på kapitalens premisser en eksistensiell nødvendighet. MDGs økologiske doktrine gir ikke rom for slikt. Det gjør MDG til en del av klimaproblemet, ikke av løsningen.»

Han skriver: «MDG vil gi nye insentiver til næringslivet for at nettopp markedsdynamikken skal gi oss løsninger på dagens utfordringer.»

Fra MDGs program: «Økonomien skal underordnes sunne økologiske prinsipper»; noe ingen vet hva innebærer. Hverken «markedsdynamikk», «incitamenter på kapitalens premisser» eller likeartede temaer omtales i klimasammenheng i partiets program.

For dem som arbeider for å skaffe risikokapital i milliardklassen for investeringer i klimavennlig kraftproduksjon (www.cooloff.no) fremstår MDGs «nye insentiver» som en kraftig oppfordring til forvaltere av folks pensjonspenger til å se i helt andre retninger.

MDG plasseres i «rødgrønn» blokk i norsk politikk. 30 prosent av partiets nye velgere kom fra andre partier i samme blokk og applauderer sikkert dette. Ikke like sikkert at de som kom fra «blågrønne» blokk er like begeistret; også 30 prosent. (40 prosent hadde ingen tidligere partitilhørighet. Kilde: Sentio 1. kv. 2019)

Kan bli spennende med et landsmøte i MDG etter KrF-modellen, hvis valget står mellom to ledere som vil hver sin vei.

«Dagens utfordring»: Det er 67 prosent sjanse for å holde verden under 1,5 grader temperaturstigning. (FNs klimapanel). Sjansen bedres vesentlig med nye insentiver for bygging av ny klimavennlig kraft på kapitalens premisser, ikke på de rødgrønnes.

MDG har to år på å seg til å skifte blokk for klimaets skyld.

Håper det blir neste trekk.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.