Miljø må inn i skolen i langt større grad

GIR ROS: – Det er fantastisk å se det sterke miljøengasjementet til skoleelevene, skriver Sophie Wiik i Too Good To Go.

GIR ROS: – Det er fantastisk å se det sterke miljøengasjementet til skoleelevene, skriver Sophie Wiik i Too Good To Go. Foto:

Av

Tirsdag 4. september skrev Budstikka om skoleelever ved Hosletoppen skole, som må kaste plastsøppel og matavfall i samme dunk selv om de så gjerne ønsker å kildesortere avfallet sitt.

DEL

Too Good To Go, som jobber for å redusere matsvinn, er glade for at 10.-klassingene viser engasjement og vil være med på å bidra for miljøet. Da er det trist at mange skoler ikke legger til rette for dette.

Les også: Henger etter på søppelsortering

Det er fantastisk å se det sterke miljøengasjementet til skoleelevene. De ønsker å kildesortere, unngå å kaste mat og gjøre andre tiltak for å ta vare på verdenen de skal vokse opp i. Da er det utrolig viktig at det blir tilrettelagt for dette.

Miljø må inn i skolen i langt større grad – også i praksis.

For at vi som samfunn skal kunne ta steget mot en bærekraftig fremtid må skolene gå foran som en ledestjerne og implementere miljøvennlig tiltak slik at det blir en del av elevenes hverdag.

Hva er poenget med å lære om hvor viktig resirkulering er dersom skolen ikke sorterer søppel selv?

Eller å lære om matsvinn, hvis kantinen ikke er med i Too Good To Go eller har avtaler med frivillige organisasjoner som henter overskuddsmaten til trengende?

Å lære om denne ressursutnyttelsen også i praksis vil ha positive ringvirkninger på alt fra barnas personlige økonomi til deres forståelse for verdenen vi lever i.

Vi trenger en holdningsendring, og da må vi få med oss de yngste på laget – det er de som er fremtiden.

Vi trenger en fundamental endring i hvordan vi forholder oss til miljøet og matressursene – vårt felles livsgrunnlag.

For at vi skal skape denne endringen må miljø inn i skolen som et eget fag, og som et tema som går som en rød tråd gjennom barns læring og utvikling.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Vi må sørge for å gi elevene forutsetninger for å forstå kompleksiteten i verden, det store bildet, og at alt henger sammen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags