Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Må vi regne med mer støy?

– Påstanden om å måtte tåle mer støy fra en fylkesvei, kan ikke stå uimotsagt, skriver innsenderne om situasjonen langs Røykenveien.

Foto: KJETIL OLSEN VETHE

Terje Vines i Viken fylkeskommune sier i en artikkel i Budstikka 7. oktober at det å bo tett på en fylkesvei nødvendigvis vil medføre en del støy.

Påstanden om å måtte tåle mer støy fra en fylkesvei, kan ikke stå uimotsagt.

Statens vegvesen fått svært mange innspill gjennom flere tiår på å ta trafikksikkerheten langs Røykenveien på alvor, innspill som blant annet beskriver støyproblemer for dem som bor langs en av fylkets mest trafikkerte veier. 

Svært mange innbyggere og brukere av Røykenveien ser ingen fremdrift i trafikksikkerhetsarbeidet, til tross for nye partier med sykkel-/gangstier. Det er fortsatt sykkel-/gangsti kun på den ene siden av Røykenveien, og det er mange private på/avkjørsler på begge sider av veien. Det er akkurat like utrygt å krysse veien som før.

Det er fortsatt «profesjonelt» vakthold hver morgen når skolebarna skal krysse Røykenveien på vei til sin skole. Er det slik at Terje Vines og Statens vegvesen fortsatt er ubekymret for trafikksikkerheten på Røykenveien?

Når en sped tilnærming med et tiltak i form av en hevet fotgjengerovergang ved Østliveien i Heggedal blir etablert, er det tiltak som kun treffer tyngre kjøretøy som må sette ned hastigheten, og støyen har økt betraktelig for dem som bor i nærheten. 

Hvem andre enn Statens vegvesen kan tillate seg å øke støyforholdene i et boområde døgnet rundt, og samtidig formidle at dette må naboene til tiltaket måtte tåle? 

Dette oppfattes som arrogant og demonstrerer fraværende forståelse for livskvalitet og helsemessige konsekvenser for dem som bor langs Røykenveien.

Terje Vines fortsetter: «Det er fortsatt Vegvesenet som har skiltmyndighet på området, men kriteriene for å sette ned fra 50 til 40 i dette området er nok ikke oppfylt. 40-sone brukes oftest i direkte tilknytning til barneskoler og i sentrumsområder.» 

Og det er akkurat det det er. Her.

Til informasjon når det gjelder 40-sone langs Røykenveien og denne kommentaren er det å bemerke at langt flere steder enn det Vines beskriver har 40-sone og fartshumper i Asker kommune. 

Vi undres på om alle stedene i Asker som har 40-sone og fartsregulerende tiltak tilfredsstiller de oppgitte kriterier som Vines henviser til. Svaret er nei (heldigvis). 

Statens vegvesen og Viken fylke har et vesentlig samfunnsansvar i det å ivareta trafikksikkerhet og dermed også boforholdene langs også Røykenveien. Det handler mye om trygghet og folkehelse når tiltak iverksettes på veiene i et boområde.

Kjære Statens vegvesen, lytt til kjentfolk. Det er en god og kjent fjellvettregel som også passer i lavlandet, sammen med FNs bærekraftsmål.

Til slutt: Vegvesenets egen «Hold fartsgrensen-kampanje» kunne kanskje brukes internt også? Femti er ikke førti. Ikke engang i Heggedal.

Og til Vines: Det er ikke 40 km/t gjennom Heggedal. Det er 50 og 40 og 50 og 40 og 50. Rett etter hverandre.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.