Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Løsningen om E18 er ingen løsning

Parlamentarisk leder Hans Andreas Limi og resten av Frp stemte i Stortinget imot regjeringens forslag til ny E18 mellom Lysaker og Ramstadsletta. 

FOTO: TRINE JØDAL

MDGs krig mot bilen har åpenbart fått gehør langt inn i både Høyre og Ap.

Befolkningen i Asker og Bærum har i årevis blitt forespeilet utbygging av en ny E18. Riktignok var det nok de færreste som hadde trodd at det ville bety mindre vei og mer kø. Innbyggerne i våre to kommuner har all grunn til å føle seg ført bak lyset av Høyre og Arbeiderpartiet.

Fredag 19. juni behandlet Stortinget saken om ny E18 fra Lysaker til Ramstadsletta. Vedtaket om å bygge færre kjørefelt enn i dag, er ikke å bygge for fremtiden. Det er likevel den løsningen Høyre og Arbeiderpartiet har gått inn for når det gjelder ny E18. Det straffer både pendlere og næringsliv som er avhengig av å komme seg inn og ut av hovedstaden. Antall kjørefelt skal reduseres sammenlignet med dagens antall felt, i tillegg til at bilistene skal få tilsendt en ekstraregning på om lag 16 milliarder kroner. Pendlere fra Asker og Bærum skal med andre ord betale mer, for å stå lenger i kø. Innbyggerne i Bærum har betalt milliarder i bompenger allerede, til tross at for tidligere ordfører i sin tid lovet at det ikke skulle blir en krone i bompenger før første «spadetak» var tatt i byggeprosjektet.

Lokalt har både Høyre og Arbeiderpartiet gått høyt ut i å love innbyggerne i de to kommunene en bedre veiløsning inn og ut av Oslo. Det kan man neppe si at deres stortingsgrupper har lyttet til. At de samme lokalpartiene nå forsøker å feire denne løsningen som et gjennomslag for innbyggerne i Asker og Bærum, kan ikke sies å være annet enn et politisk spill.

Miljøpartiet De Grønne ønsker ikke at befolkningen i Asker og Bærum eller landet for øvrig skal få nye riksveier med større kapasitet og bedre fremkommelighet. Det er hverken nytt eller oppsiktsvekkende. Det som derimot er oppsiktsvekkende er at Høyre og Arbeiderpartiet nå har gjort knefall for MDG, i spørsmålet om utbygging av det viktigste infrastrukturprosjektet i landet.

MDGs krig mot bilen har åpenbart fått gehør langt inn i både Høyre og Ap. Det skal bli vanskeligere å kjøre bil, helt uavhengig av om bilen har utslipp eller ikke. Det er lite fremtidsrettet. Bare de siste få årene har vi opplevd en teknologiutvikling, som har vært den største siden bilen ble funnet opp. Nullutslippskjøretøy har blitt allemannseie, og nesten halvparten av alle solgte nybiler er elbiler. Det var det ingen som hadde trodd for ti eller femten år siden. Det er likevel ingen grunn til å tro at utviklingen stopper der vi er i dag. Det vil stadig komme ny teknologi, som bidrar til at våre transportbehov kan skje uten utslipp, enten man kjører bil, tar tog eller buss. Å bygge mindre transportkapasitet inn og ut av landets hovedstad er en svært kortsiktig og dårlig løsning.

Fremskrittspartiet ønsker å bygge en ny E18 med større kapasitet. Vi står derfor på det opprinnelige prosjektet som ble lagt frem av daværende samferdselsminister Jon Georg Dale. Det hadde betydd mer vei og mindre kø, at befolkningen i Asker og Bærum lettere ville ha kunnet reise inn og ut av landets hovedstad og ikke minst gitt vesentlig bedre logistikk og ringvirkninger for næringslivet langt utenfor vår region.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.