Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Lite vei for mye penger

Slik er dagens planer for nye E18 ved Ramstadsletta. – Hovedinnvendingen mot ny E18 i Bærum er at det blir lite vei for mye penger, skriver innsenderen.

ILLUSTRASJON: STATENS VEGVESEN

Undertegnede skrev et innlegg i Aftenposten 17. august om konsekvenser av at nye boliger ikke prioriteres i Oslo: Da blir det etter hvert veldig mange pendlere og med det behov for «et gedigent og rådyrt transportapparat», med Follobanen sørover og ny E18 vestover som viktige deler.

Det er også to andre grupper trafikanter som «sprenger» kapasiteten til nåværende E18 i Bærum: 

E16 fra Ringerike går til Sandvika i Bærum i stedet for direkte til Oslo, og det bidrar betydelig til trafikken på E18 fra Sandvika til Oslo. 

Oslofjorden fungerer som barriere for trafikanter mellom Vestfold og Oslo Øst, så lenge de velger å kjøre via Drammen og en stor del av Oslo, fordi bruk av fergeforbindelsen Horten-Moss koster for mye tid og penger.

I utkast til regionplan for Oslo-området (1963) var det forslag om ny veiforbindelse fra Sundvollen ved Tyrifjorden direkte til Oslo, for å avløse den da relativt kronglete veien over Sollihøgda til Sandvika. 

Dette forslaget ble «slaktet» av Oslo-politikere, som ikke ville ha gjennomgangstrafikk i Sørkedalen og slett ikke i vestlig del av marka.

I ettertid kan det beklages at det ikke ble planlagt et alternativ med tre tunneler: 

Fra Sundvollen nesten til Mattisplassen, fra Mattisplassen til Storebekkhytta vest for Sørkedalen, og bare to km vei oppe i dagen der til en tredje tunnel videre til Åborbekken nordvest for Bogstadvannet, som er grense mellom Oslo og Bærum.

I flere tiår var det aktuelt å etablere fast forbindelse over en smal del av Oslofjorden ved Drøbak, mens fjorden ved Moss-Horten ble vurdert som uoverkommelig. 

Det ble omsider antydet monumental hengebro mellom Jeløya rett utenfor Moss og Karljohansvern i Horten, men det ville blitt «brutale» inngrep i bylandskapene på begge sidene av fjorden.

Moss-Horten er landets mest trafikkerte fergeforbindelse. Der må det være tilstrekkelig trafikk og økonomisk grunnlag for fast fjordforbindelse, i samme størrelsesorden som den som nå er planlagt over Bjørnafjorden sør for Bergen. 

Dette vil si lav flytebro mellom Revlingen litt utenfor Moss og nordenden av Bastøy et stykke utenfor Horten. 

Skipsløpet på Oslofjorden må da flyttes fra østsiden til vestsiden av Bastøy. Vestdelen av fjorden kan krysses med senketunnel under nytt skipsløp der.

Hovedinnvendingen mot ny E18 i Bærum er at det blir lite vei for mye penger. 

Årsaken til at den likevel må bygges er altså at muligheter for å avlaste den gode eksisterende veien der – med E16 direkte til Oslo og fast fjordforbindelse på sørsiden av Horten og Moss – er «skuslet bort», i tillegg til at boligbyggingen i Oslo kommune har vært og er utilstrekkelig.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.