Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Lek og trivsel for de yngste elevene

Nå er det spesielt gode tider for refleksjoner rundt praksis i skolen, skriver Halldis Stenhamar.

Foto: KNUT BJERKE

Nå er skolene stengt, og alle elever får erfaringer som er helt spesielle. Vi håper alle blir glade den dagen alt er ved det normale igjen.

Vi som er pensjonerte lærere fra barnehage og skole har erfaringer og synspunkter vi gjerne vil dele. Vi opptrer både som pedagoger og som besteforeldre, og nå er det spesielt gode tider for refleksjon rundt praksis i skolen.

Enkelte av våre barnebarn opplever stress i skolehverdagen. Dette kan ha flere årsaker: Krav til læring og resultater, krav til oppførsel og stillesitting. Utfordrende medelever, forventninger til alt man skal klare og tåle.

Noen opplever at barnebarna rett og slett mister gleden over å gå på skolen allerede i første klasse.

Vi husker fra våre siste års praksis i skolen at kravene til innhold ble prioritert (av oss) foran elevenes behov for pauser, lek, positive opplevelser og fellesskap.

Vi har tidligere hatt perioder med delingstimer (halv elevgruppe) opptil flere ganger i uka, der den enkelte elev kunne bli sett og fulgt opp godt. Vi har hatt perioder der uteskole har stått høyt i kurs, og innholdet har dekket behov for læring i flere fag, samt bevegelse og lek. De enkelte skoler har også hatt ulikt fokus på nærmiljø og lokal kultur.

Alt dette skjer også i noe omfang på mange skoler i dag, men vi opplever at teoretisk kunnskap og resultater på kartlegginger har større fokus enn noensinne.

Vi kjenner ikke godt nok til om fagfornyelsen med blant annet dybdelæring vil bøte på noe av det vi synes mangler for de yngste elevene.

Trivsel ble en periode brukt som et negativt ord i skolesammenheng. Det var viktig at vi ikke skulle ha en «lekeskole» der trivselen sto i høysetet, og læring kom i annen rekke. Kanskje vi har gått for langt ut i grøfta på den andre siden?

Barnehagelærere sloss for lekens betydning, også den egenstyrte, i barnehagen. Elevene ble lovet av myndighetene at de skulle få det beste fra barnehage og det beste fra skole da de ble innlemmet i skolen som 6-åringer. Det skulle være mye lek i 1. klasse, og selve leseopplæringen skulle ikke starte før i 2. Slik ble 1. klasse et modningsår som ga et godt grunnlag for videre skolegang.

Vi ønsker at lek og trivsel skal få så stor plass for de yngste elevene i småskolen at de ikke trenger ønske seg tilbake til barnehagen eller grue seg til kommende skoleår.

Og da må det være fysisk lek ute og inne, lek som ikke bare foregår på en iPad.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.