Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Legevakten må løse sine problemer

– Jeg har fått det inntrykket at legevakten ved Bærum sykehus helst ikke vil ha pasienter, og de som eventuelt skal komme, skal være så syke at de nærmest er bevisstløse, skriver innsenderen.

– Jeg har fått det inntrykket at legevakten ved Bærum sykehus helst ikke vil ha pasienter, og de som eventuelt skal komme, skal være så syke at de nærmest er bevisstløse, skriver innsenderen.

Foto: TRINE JØDAL

Legevakten ved Bærum sykehus hadde hatt det fint hvis det bare ikke hadde vært for pasientene.

I Budstikka 16. november sier avdelingsoverlege ved Asker og Bærum legevakt Germar Schneider og legevaktlege Emil Iversen at høsten har vært stri med mye sykdom og dårlig bemanning. Pasientene har stått i tidvis ekstremt lang telefonkø med mange ubesvarte anrop.

For å hjelpe på dette ønsker de at pasientene skal stille sin egen diagnose og ikke plage legevakten med det de anser for bagateller.

Bagateller for en lege oppleves ikke nødvendigvis som bagateller for en pasient som ikke har utdannelse til å stille rett diagnose.

Legene har svart på 17 situasjoner som pasientene kan stå i, og hvis man ikke finner sitt problem på den listen, anbefaler Schneider og Iversen at man gjør et søk på nettsider som Helsenorge.no eller Folkehelseinstituttet (FHI).

Vi har jo sett på tv at amatører ved hjelp av pc konkurrerer med leger om å stille den rette diagnosen, men er det så enkelt?

Jeg vil komme med et eksempel på en pasient som hadde store smerter i benet, var redd for blodpropp og ringte legevakten om formiddagen.

Hun fikk beskjed om at de skulle sende en legevaktbil. Cirka kl. 18.00 om ettermiddagen fikk hun beskjed om at de ikke hadde tid, og at hun måtte komme seg til legevakten på egen hånd.

Ved hjelp av barnebarn greide hun heldigvis det. Hun ble lagt på en båre da hun ikke var i stand til å sitte, og ble tatt hånd om cirka kl. 03.00 om natten.

Etter blodfortynnende medisiner og smertestillende ble hun trillet ut i regnværet og fikk beskjed om å ringe Bærum Taxi. Hun var alene – 80 år gammel.

Da vi bodde i Oslo, husker jeg at vi to ganger følte oss så syke at vi valgte å ringe legevakten og ikke vente til neste dag.

Legevakten sendte sykebil, og vi ble videresendt til Ullevål. En av oss ble operert med en gang, den andre ble grundig undersøkt for en senere operasjon.

Hadde det samme skjedd i dag hvor vi bor i Bærum, hadde vi sannsynligvis ventet til dagen etter, da vi kanskje ikke hadde kommet gjennom på telefonen og helt sikkert ikke stilt riktig diagnose.

Etter å ha lest artikkelen i Budstikka har jeg fått det inntrykket at legevakten ved Bærum sykehus helst ikke vil ha pasienter, og de som eventuelt skal komme, skal være så syke at de nærmest er bevisstløse.

Det har vært flere artikler i Budstikka om problemer med legevakten ved Bærum sykehus. Når legevakten har problemer, er det noe legevakten må løse, for folk blir syke og de har krav på hjelp.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.