Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Lag sykkelvei over Griniveien

Sykkelslangen i København kan være et forbilde for en løsning i Griniveien, mener innsenderen.

FOTO: PRIVAT

I Stikka 9. november stiller 13-årige Linnea Røgenæs-Mørk krav om sykkelvei langs Griniveien. 

Det er absolutt riktig krav, men det er helt åpenbare grunner til at det ikke skjer noe i saken. Dette til tross for at den har vært høyt på dagsordenen i minst ti år. 

Det faktum at Statens vegvesen er helt rigid når det gjelder standarden for sykkelveier, gjør at å utvide veibanen ved asfaltering av en drøy meter, ikke kommer til å skje før Dovre faller. Det gjør også at smidige løsninger i for eksempel Sørkedalen og Maridalen ikke kommer på plass. 

Grunnen til at man ikke kan bygge en fullskala sykkelvei er at man hverken vil kveste Norges eldste naturreservat eller Sauejordet. Det hverken bør man eller må man gjøre, man bør bygge sykkelveien som et tak over Griniveien. 

Mange steder i verden finnes det motorveier i to etasjer, så å bygge enn et tak over Griniveien som syklister og andre lette trafikanter kunne bruke, krever hverken mye fantasi eller ingeniørkunst. I København har man den såkalte sykkelslangen.

Det krever bare vilje til å tenke litt utenfor boksen. Det krever vilje til å finne den gode, salomoniske løsningen på dilemmaet med naturreservatet og Sauejordet. 

Det er ville være en banebrytende løsning, for hovedproblemet for utbygging av sykkelveier er at det ikke er plass til dem. Ved siden av veien er det villahager, jordbruksjord og bygninger. I lufta over veien er det nok plass. 

Hvis Bærum gikk i bresjen her, så ville man virkelig sette kommunen på verdenskartet som klimaklok kommune. Man ville bokstavelig talt vise sykkelvei. Løsningen ville helt sikkert bli kopiert og forbedret både her på berget og ute i den store verden. 

Elsykkelen, elmopeden, elmotorsykkelen er fremtidens transportmiddel i nærmiljøet (50 km/t). I forhold til en tradisjonell sykkelvei så vil ikke denne bli vesentlig dyrere, tvert imot. Den krever mye mindre grunnarbeid, takelementene kan lages industrielt og så videre. 

Når teknologien modner og elementene virkelig kan masseproduseres, blir dette veldig billig – og veldig mange smertefulle arealinngrep kan unngås. Over alle store innfartsårer kan en bygge sykkelveier med veldig høy kapasitet – og som kan brukes som rulleski og joggebane i tillegg. 

Dette er en løsning som alle partier i Bærum burde kunne slutte opp om.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.