Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Lærerne i Bærum fortjener skryt og tillit

Utvalgsleder Haakon Veum i Bærum Høyre.

Foto: KARL BRAANAAS

Bærumsskolen er en skole med svært sterke faglige resultater, samtidig som elevene trives. Elevene i Bærum presterer best i landet i faglige resultater. Det er fantastisk hyggelig fordi det gir våre unge et godt grunnlag for livet videre. Samtidig som de faglige resultatene er sterke trives elevene. Ungdata-tallene viser at elevene i Bærum opplever bedre enn landssnittet trivsel på skolen og tilfredshet med lokalmiljøet, samtidig som mobbetallene for Bærum er lavere enn landet for øvrig.

Vi må alltid strekke oss for å bli bedre og må aldri la gode resultater bli en hvilepute. Mobbing er alvorlig og vi må aldri gi opp arbeidet om å redusere mobbingen. Samtidig ser vi gang etter gang at det gode arbeidet som gjøres i Bærumsskolen gir resultater når vi sammenligner oss med landssnittet og det må vi anerkjenne som positivt.

Når gruppeleder for MDG i Bærum, Hans Rugset, skriver i Budstikka at «Altfor mange ser tilbake på barneskolen uten å være overbevist om at lærerne så dem, brydde seg om dem og ønsket dem vel», så reagerer jeg. Vi må gjerne diskutere forskjeller i skolepolitikk og ønsker om retning for skolen, men påstanden er drøy i lys av alt det gode arbeidet ansatte, foresatte og elever gjør hver eneste dag. Det ligger i dette en antagelse av de ansattes omsorgsevner jeg mener folkevalgte bør holde seg for god for.

Bærumsskolen ble ikke norgesmester i skole uten hardt arbeid over lang tid. Det krever innsats fra mange.

Når Rugset skriver at «Det vi trenger er en dreining bort fra skolen som en resultatbasert «kunnskapsfabrikk» til det skolen er ment å være: Et sted hvor våre barn og unge får både den nødvendige kunnskapen og den øvrige ballasten de trenger for å mestre livets utfordringer.» skapes det et kunstig skille mellom læring og trivsel i skolen.

Elevene i Bærum trives bedre enn snittet samtidig som de presterer bedre enn snittet for landet. Dette henger sammen. Kunnskap og trivsel går hånd i hånd. For elever som opplever mestringsglede blir tryggere på seg selv. Samtidig som våre faglig sterke lærere skaper en ramme av trygget rundt elevene.

Bærumsskolen har over tid ønsket å skape en rausere normalitetsforståelse. Det skal være rom for å være annerledes og vi ønsker elever som opplever at de verdsettes og settes pris på slik de er. Som et ledd i dette tok jeg initiativ til en handlingsplan for å fremme kjønns- og seksualitetsmangfold i kommunestyret. Bærum er et godt sted å bo og vokse opp. Skolen vår holder svært høy kvalitet. Samtidig må vi alltid jobbe for å bli bedre og bevege oss fremover. Spesielt på ungdomsskolen er det viktig at de flotte ungdommene våre opplever at det i skolen er rom for å være seg selv mens man strekker seg faglig.

Jeg møter veldig gjerne Rugset til debatt om skolepolitikk og retningen for skolen vår der vi begge er samlet om målet om mer kunnskap og bedre trivsel. Men påstanden om at for mange opplever en skolegang «uten å være overbevist om at lærerne så dem, brydde seg om dem og ønsket dem vel» blir for drøyt og de ansatte fortjener ikke slike påstander.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.