Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Lading både til vanns og til lands

– Ved å legge til rette for ladning til vanns som til lands vil Bærum bli en foregangskommune for innfasing av elbåter på samme måte som vi er for elbiler, skriver Eirik T. Bøe (til venstre) og Øystein Goksøyr i Bærum Venstre.

– Ved å legge til rette for ladning til vanns som til lands vil Bærum bli en foregangskommune for innfasing av elbåter på samme måte som vi er for elbiler, skriver Eirik T. Bøe (til venstre) og Øystein Goksøyr i Bærum Venstre.

FOTO: PRIVAT

Mens elbilen er i ferd med å bli en braksuksess både for klima og lommebok, lar elbåtene vente på seg i Bærum. 

Det er flere skjær i sjøen. Det er blant annet ikke momsfritak for fritidsbåter, ei heller et regelverk for å bruke litiumbatterier. Et annet viktig suksesskriterium er også mangelvare – tilstrekkelig lagerkapasitet slik at elbåter kan brukes tilnærmet slik som dagens båter.

Det er liten tvil om at Norges fartøyflåte, også fritidsbåter, står overfor elektrifisering eller overgang til annet fossilfritt drivstoff tilsvarende det vi har sett for personbiler. 

De som kjører elbil, gleder seg til velkjente fordeler som mindre støy, lukt og vibrasjoner kombinert med rimelige driftsutgifter. Utfordringen er at utskiftingen til elbåt ser ut til å ta mye lengre tid enn for elbiler.

Bærum har allerede erfart at elbåter tar tid. Ni år etter at Venstre løftet elferge fra Fornebu i fylkestinget og fem år etter at tilbudet ble nedlagt, varsler nå Ruter at de utreder mulig nytt elhurtigbåttilbud – fra 2024. 

I en orienteringssak til politikerne i Bærum peker Ruter på manglende ladekapasitet som den største risikoen for at det ikke blir hurtigbåttilbud igjen. I motsetning til momsfritak og regelverk er ladeinfrastruktur faktisk noe kommunen kan påvirke selv. Det er suksessen med tilskudd til elbilladning for borettslag et godt eksempel på.

Venstre fremmet derfor et forslag om å gå i dialog med Ruter for å se på hvordan kommunen kan legge til rette for at det opprettes tilstrekkelig ladeinfrastruktur på fergekaiene. Venstre tror det er klokt at Bærum fremstår som et attraktivt sted for dem som ønsker å drive elhurtigbåtruter.

Vi løftet saken om maritim ladeinfrastruktur også i formannskapet og fikk tilslutning til at kommunedirektøren kommer tilbake med en sak om maritim ladeinfrastruktur. 

Fornebu er utpekt til både nullutslipps- og pilotområde i klimastrategien som skal revideres til høsten. Hva er vel bedre enn å teste ut hvordan kommunen kan tilrettelegge for ladning for elbåter sammen med relevante samarbeidspartnere på Fornebu? 

Dette blir viktig lærdom å høste for at Bærum skal kunne stimulere til utbygging av ladeinfrastruktur i båthavnene når elbåtene om kort tid vil revolusjonere fjorden.

Ved å legge til rette for ladning til vanns som til lands vil Bærum bli en foregangskommune for innfasing av elbåter på samme måte som vi er for elbiler. Gevinsten er høy. Ikke bare når vi klimagassutslippsmålene våre, vi blir også en attraktiv kommune for dem som vil ha Bærum som elbåthavn – Ruter inkludert.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.