Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

La sykkelveien følge Griniveien – hele veien

Det lilla er området med de kritiske knausene i reservatet. Den blå streken er omlagt kjørevei. Den nye sykkelveien vil komme hele strekningen på sørøstsiden av Griniveien. Krysset med Gamle Ringeriksvei er litt lenger nedenfor enden av bildet.

ILLUSTRASJON: RIGMOR ARNKVÆRN

For oss som ferdes både med bil og med sykkel i dette området, er løsningen klokkeklar.

Det kritiske punktet ligger i en svak sving midt mellom innkjøringen til Haga golf og utkjøringen fra Nordhaug gård. 

På motsatt side av skogparken er det ingen hus, naturverdier eller annet som hindrer utvidelse av veien på den siden. Svingen må bli litt større – det er det hele. 

Da blir det plass til sykkelvei på innsiden av svingen. På strekningen fra Haga golf til Haug skole er det tre innkjøringer. Vil krappere sving få Vegvesenet til å kreve lavere fartsgrense enn 60 km/t, er nedsatt fart her en stor fordel for bedre trafikksikkerhet. 

Litt bortenfor vil det komme en stor brannstasjon – da vil det kanskje bli krevet lavere fartsgrense helt bort til Gamle Ringeriksvei?

Denne sykkelveien må bygges så fort som mulig. 

Full stopp ble det da Vegvesenet ville bygge sykkelvei og fortau i hele lengden mellom Lysakerelva og Gml. Ringeriksvei. Bremseklossen var Stubberud skogpark, landets eldste naturreservat, der noen knauser med spesiell flora måtte ofres hvis hele sykkelveien pluss fortauet skulle få plass. Det var noe mange ikke ville tillate. 

Forslaget om å gå over Sauejordet, inntil skogparken, fikk minst like stor motbør. Da økonomien etter hvert ble begrenset og planene om separat fortau heldigvis ble lagt vekk, ble det sykkelvei til Grini næringspark, men derfra full stopp. 

Ingen har villet ta opp igjen konfliktområdet.

Siden forslaget om fortau nå heldigvis er forlatt, er en god sykkelvei et mye mindre prosjekt enn først tenkt, og det er fullt mulig å få til. 

Men det virkelig kritiske punktet er å koble denne sykkelveien sammen med sykkelveien langs Gamle Ringeriksvei med planfritt kryss for sykler og bil – og den løsningen venter vi på!

Vi oppfordrer Vegvesenet og Bærum kommune å ta opp igjen planene om sykkelvei langs Griniveien så fort som mulig.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.