Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

La skolene bestemme selv

Diskusjonen rundt hvordan opptaket til videregående skole skal foregå baserer seg på ulike varianter av hva politikere ønsker, fremfor hva skolene og elevene selv ønsker. Kunne man ikke latt skolene selv bestemme hvordan de prioriterer søkerne sine?

Det virker mildt sagt underlig om ikke ledelsen ved Sandvika, Lillestrøm, Nadderud og alle de andre videregående skolene i Viken skulle være i stand til å finne ut hva de ønsker å vektlegge når de skal ta imot nye elever. 

Likevel er det de politiske partiene som påstår de har fasiten. Det virker som et klassisk tilfelle av politisk overformynderi, hvor gode, lokale løsninger blir overkjørt av partipolitikk.

Nærskoleprinsippet er ikke noen god modell om vi vil elevenes beste, og det er lite trolig at mange skoler selv vil velge dette om de fikk bestemme. 

Det er vanskelig å gå opp én eller to karakterer i mange fag for å komme inn på en populær skole, men det er overkommelig om de riktige grepene tas. 

Derimot er det bortimot umulig for en familie å selge huset og flytte for at deres sønn eller datter skal få begynne på den skolen han eller hun ønsker. Kanskje har man flere barn å ta hensyn til i samme familie. 

Skal vi kaste våre ungdommer ut på boligmarkedet for at de skal få en reell mulighet til å påvirke utdanningsløpet sitt?

Nærskoleprinsippet begrunnes i praksis med sosial utjevning. Alle skolene skal være så like som mulig, så alle elevene får det identisk samme tilbudet – uavhengig av hvilket tilbud som passer for den enkelte elev. 

Hvis vi heller godtar at skolene har litt ulike profiler, kommer det til å være lettere for lærere å tilpasse undervisningen for de elevene de har.

For eksempel er det å undervise for elever med store faglige hull og de som ligger langt foran i nivå samtidig, bortimot en umulig oppgave. Dette er resultatet av at karakterer ved tvang må vike for kriterier som ikke handler om forkunnskapene til elevene. 

Hvis en skole ikke ønsker disse utfordringene, er det forståelig. Det valget bør respekteres.

Et godt opptakssystem lar skolene bestemme mest mulig selv. Om de da på eget initiativ går for noe som vektlegger avstand til hjemmet, så er det helt greit. 

Vi må legge til grunn at skolene faktisk er den kompetente part her, og ikke politikerne. Hvis en skole velger en opptaksmodell, har de helt sikkert en god begrunnelse. Den bør vi lytte til.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.