Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Kundene er vinnerne på Bekkestua

Rema, Kiwi, Mega, Extra og Meny – de er på Bekkestua alle sammen. Tiden og markedet vil vise om Bekkestua har like mange dagligvarebutikker om ett eller to år.

Rema, Kiwi, Mega, Extra og Meny – de er på Bekkestua alle sammen. Tiden og markedet vil vise om Bekkestua har like mange dagligvarebutikker om ett eller to år.

Bekkestua sentrum er i ferd med å få et oppsiktsvekkende stort antall dagligvarebutikker. På kortere tid enn du bruker på å spise et eple, kan du rekke innom intet mindre enn åtte butikker. Her er Meny, Kiwi, Rema, Mega, to Extra, Iceland og Bekken kolonial. Det er heller ikke langt unna til butikk nummer ni, Spar (tidligere Kiwi) ved Nadderud stadion.

Flere av forretningene åpner i disse dager, eller er relativt nye. Bekkestuas Coop Extra nummer to ønsket velkommen i slutten av april i Megas tidligere lokaler, mens en ny Mega åpner rett over gaten nå i mai. Kiwi etablerte seg sist august, mens Iceland kom for om lag tre år siden.

Det er tydelig at der én kjede finnes, vil også andre skaffe seg et lokale – så nær som mulig. Noen forskjeller i vareutvalg, åpningstider, parkering og ulike tilbud er det selvsagt mellom forretningene, men for folk på Bekkestua skal det uansett ikke by på problemer å få fatt i melk og brød.

Det er lett å være enig med dem som mener at Bekkestua nå får unødvendig mange butikker som selger stort sett det samme. Absurd, latterlig, galskap og helt på trynet er klare kommentarer fra engasjerte lesere på Budstikkas Facebook-side.

Kritikere peker på at det umulig kan være behov for så mange dagligvarebutikker så tett på hverandre, at mange små butikker gir høyere kostnader enn noen få store, at kjedenes kamp om de beste lokalene driver prisene opp og at en overetablering ikke er bærekraftig.

Kundene kan enkelt følge med på priser og utvalg i de ulike butikkene og sammenligne disse opp mot hverandre.

På den annen side sikrer de mange butikkene at folk på Bekkestua kan handle kortreist og slipper å sette seg i bilen til Sandvika, CC Vest, Røa eller et annet sted nesten uansett hva de vil ha av dagligvarer. Kjedene tvinges dessuten til skarp konkurranse seg imellom, og kundene kan enkelt følge med på priser og utvalg i de ulike butikkene og sammenligne disse opp mot hverandre. I tillegg skapes det arbeidsplasser i nærmiljøet. 

Coop Vestviken peker dessuten på at Bekkestua er i ferd med å få like stort markedsområde som en middels norsk by, med anslagsvis 20.000 innbyggere i primærområdet.

Tiden og markedet vil vise om Bekkestua har like mange dagligvarebutikker om ett eller to år. Kanskje gir én eller flere opp i den harde konkurransen. Sikkert er det i hvert fall at den enkelte butikksjef og dennes ansatte må anstrenge seg kraftig for å yte god service og gi et tilbud som er minst like bra som konkurrentene. Det vil kundene på Bekkestua tjene på.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.