Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Kriser er tid for kompetanseheving

Vi har allerede sett flere eksempler på bedrifter som tenker innovativt og finner nye måter å bruke sin kompetanse på, skriver Tove Selnes i Storebrand.Foto: STOREBRAND

De bedriftene som kan, bør bruke koronakrisen til å løfte kompetansen og omstillingsevnen til sine ansatte. Langsiktige utfordringer står i kø.

Vi står midt oppi en krise med uante konsekvenser for norske lokalsamfunn. Drastiske tiltak er helt nødvendige for å bremse smittespredningen, men jo lengre denne nedstengningen av samfunnet varer, jo mer skadelidende blir næringslivet – også i Asker og Bærum.

Omstilling er nøkkelen. Bedriftsledere som har mulighet til det, må utøve klok ledelse og gjøre det de kan for å holde hjulene i gang og trygge arbeidsplasser, og samtidig utvikle kompetansen i sin bedrift. I det korte løp for å håndtere akutte endringer, og i det lange for å bidra til å løse andre store utfordringer vi står overfor – inkludert klimakrisen.

Vi har allerede sett flere eksempler på bedrifter som tenker innovativt og finner nye måter å bruke sin kompetanse på i marked som er snudd på hodet over natten. Et godt eksempel er Asap, en eksportør av engangslaken, som raskt mistet store kontrakter, men snudde seg til det norske markedet og ble en viktig leverandør til helsesektoren.

I Storebrand har vi rokert oss for å dekke kundenes viktigste behov. De som vanligvis jobber med salg, bistår nå de som jobber med behandling og utbetaling av reiseforsikringsoppgjør. De som vanligvis ikke jobber med regnskap, bidrar nå for å få kvartalsavslutningen i havn. Vi i HR-avdelingen hjelper IT-teamet, som opplever stort arbeidspress for å støtte de nesten tusen kollegaene som arbeider hjemmefra i stedet for å komme til kontoret på Lysaker.

Det er selvfølgelig også viktig å tenke på hva bedriftene kan gjøre for å bidra utover sitt eget forretnings- og kompetanseområde. En del av våre ansatte er opprinnelig utdannet helsefagarbeidere. Vi oppfordrer nå de som ønsker det til å ta permisjon fra jobben i Storebrand og bidra med sin kompetanse i helsesektoren. Som arbeidsgiver kompenserer vi et eventuelt lønnstap.

Næringslivet trenger kompetansen og nytenkningen til de unge nå mer enn noen gang

Noe av det aller viktigste for samfunnet er uansett at bedriftene som kan nå bidrar til å opprettholde planlagt aktivitet, selv om det innebærer at de må tenke nytt og godta bratte læringskurver. Vi må prøve å la nyansettelser og innovasjonsprosjekter som gir sommerjobb til studenter gå som planlagt, heldigitalt om nødvendig. Dette gjør vi nå i Storebrand. Å kutte kostnader ved å avlyse eller utsette hadde vært forståelig, men kortsiktig tankegang.

Næringslivet trenger kompetansen og nytenkningen til de unge nå mer enn noen gang. Uten omstilling vil krisene stå i kø. Skal vi nå målene nedfelt i Parisavtalen, og redde livsgrunnlaget for fremtidige generasjoner, har vi en enorm jobb foran oss.

Det overordnede målet med den tvungne omstillingen vi nå møter, bør i tillegg til å redde arbeidsplasser, være å gjøre norsk næringsliv mer bærekraftig, og dermed robust i møte med fremtidens verdensmarked.

Dette er vår strategi, og vi deler gjerne våre erfaringer med andre bedrifter. Samtidig har vi full forståelse for at disse tiltakene ikke er aktuelle for de bedriftene som står i en akutt økonomisk krise. Hver bedriftsledelse må finne sin vei gjennom tiden vi nå er i. Men det er i fellesskap at vi må bygge opp igjen den norske økonomien.

Lykkes næringslivet med denne omstillingen, tror jeg også vi kan lykkes med å håndtere klimakrisen.

Dette er femte artikkel i Budstikkas kronikkserie Handlingens tiår.



Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.