Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Krise i kollektivtrafikken

– Det har vært en tilsynelatende rørende politisk enighet om viktigheten av å utvikle kollektivtilbudet på fjorden, men det er tydeligvis ikke viktig nok nå når kampen virkelig står: Det er en skandale at Ap-Sp-fylkesrådet ikke tar politisk styring for å hindre at rutetilbudet kuttes eller i verste fall at hurtigbåttilbudet på Oslofjorden legges ned, skriver Solveig Schytz (til venstre) og Elisabeth Holter-Schøyen fra Venstre. Her foran Vollenbåten på Aker Brygge.

– Det har vært en tilsynelatende rørende politisk enighet om viktigheten av å utvikle kollektivtilbudet på fjorden, men det er tydeligvis ikke viktig nok nå når kampen virkelig står: Det er en skandale at Ap-Sp-fylkesrådet ikke tar politisk styring for å hindre at rutetilbudet kuttes eller i verste fall at hurtigbåttilbudet på Oslofjorden legges ned, skriver Solveig Schytz (til venstre) og Elisabeth Holter-Schøyen fra Venstre. Her foran Vollenbåten på Aker Brygge.

FOTO: PRIVAT

Kollektivtrafikken er i krise – nå må regjeringen og fylkesrådet ta ansvar.

I regjeringens forslag til statsbudsjett ligger det 1 milliard kroner til reduserte fergepriser, men ingenting for å løse krisen for kollektivtrafikken. Heller ikke fylkesrådet tar dette nok på alvor.

Kollektivtrafikken i Viken har hatt en sterk vekst gjennom mange år. I Akershus ble kollektivtrafikken doblet fra 2007 til 2019. En stadig økning i kollektivtilbudet kombinert med at billettprisene har vært holdt nede har vært avgjørende.

Kollektivtilbudet må opprettholdes og ikke kuttes nå, selv om antall passasjerer fortsatt ikke er oppe på 2020-nivå.

Koronasmitten øker igjen. Det forsterker krisen for kollektivtrafikken. Hvis tilbudet kuttes og prisene stiger, gir det økte klimagassutslipp og mer biltrafikk.

Det er en varslet krise når kollektivselskapene varsler kutt i rutetilbudene i 2022 hvis de ikke får mer penger. I 2021 stilte den blågrønne regjeringen opp med 2,75 milliarder kroner ekstra til kollektivtrafikken. Vi forventer at ny regjering stiller opp på samme måte, så lenge det er behov for det.

Ap-Sp-fylkesrådet i Viken ser ut til å ha abdisert i saken. De har ikke tatt nødvendige grep i sitt budsjettforslag for 2022 og har fremmet sak for fylkestinget der de ber om velsignelse til å kutte i rutetilbud og øke priser hvis ikke staten bidrar med mer penger.

Det kommer ikke Venstre til å støtte.

Ap-Sp-fylkesrådet i Viken ser ut til å ha abdisert i saken.

Fylkesrådet legger også til grunn at det blir opp til Ruter selv hvor rutekutt skal skje. Ruter er klare på at det første de vil kutte er hurtigbåtene på Oslofjorden, først kutte antall avganger og så legge ned båttilbudet. I tillegg kutt i busstilbud om kvelden og i helgene.

Politikere bør ikke styre detaljene i hvor bussen skal stoppe og når den skal gå, men når det gjelder hurtigbåten til Vollen og Slemmestad er det en helt annen historie:

Den har vært en politisk kamp helt fra den ble opprettet. Venstres Jan Vevatne fra Asker var leder av hovedutvalg for samferdsel i Akershus på 90-tallet og fikk kjempet hurtigbåten på plass. Siden har vi kjempet videre og fått gjennomslag, både for å beholde båttilbudet og for å utvide antall avganger.

Det er fortsatt et politisk ansvar å ta den kampen og å sikre at endringer i kollektivtilbudet ikke går ut over dem som er mest avhengig av den.

I et felles forslag fra V og KrF til Vikens budsjett omprioriterer vi ytterligere 100 millioner kroner til kollektivtrafikk for å unngå kutt i tilbud og økte priser, og vi ber fylkesrådet sikre at det ikke kuttes i hurtigbåtrutene.

Det har vært en tilsynelatende rørende politisk enighet om viktigheten av å utvikle kollektivtilbudet på fjorden, men det er tydeligvis ikke viktig nok nå når kampen virkelig står:

Det er en skandale at Ap-Sp-fylkesrådet ikke tar politisk styring for å hindre at rutetilbudet kuttes eller i verste fall at hurtigbåttilbudet på Oslofjorden legges ned.

Tvert imot ser det ut som fylkesråd for samferdsel Olav Skinnes (Sp) allerede slår fast at det blir dårligere kollektivtilbud og høyere priser etter april 2022.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.